NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mjdata66
Bytte höger drivaxel till en ny axel anpassad för sänkta S40 (drivknuten.se). Hade inga problem med vibrationer innan bytet.
Vibrerar bara vid gaspådrag, speciellt vid lägre hastigheter, men även över 90 km/t fast då inte lika märkbart.
Den gamla axeln var helt slut, så den behövde bytas, den vänstra axeln är den med utbytt, men till en original axel.
Någon som har liknande erfarenheter ? Eller förslag på åtgärd(er) ?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag köpte en ny höger drivaxel från drivknuten.se, insåg sen att den hade "tripod"-innerknut medan original hade innerknut med kulor. I princip ska de väl fungera lika bra men när jag lyfte högerhjulet och lät det snurra med motorkraft så vibrerar det definitivt mycket mer än det gjorde med originalaxeln. Men då får ju innerknuten onormalt mycket vinkel i och för sig..
Funderar som bäst på att renovera originalaxeln och sätta tillbaka den, det var ju faktiskt bara ytterknuten som var slut
V70 mk 1 -00
av mjdata66
Problemet är ju långt ifrån ovanligt på sänkta bilar, kan tycka att när man köper en axel som ska vara anpassad för det, så ska det inte fortsätta att vibrera. Har i och för sig
inte bytt den vänstra till en motsvarande axel från drivknuten.se, de här axlarna är något kortare än original om jag inte minns fel. Klurigt att felsöka sånt här.
Hoppas det funkar bra med original axeln efter renovering. Själv funderar jag som bäst på vad nästa steg blir.... :-/
Senast redigerad av 1 mjdata66, redigerad totalt 0 gånger.
av mjdata66
Kontaktade drivknuten.se angående detta, fick svar nyss om hur man kan kolla vänster drivaxel (borde vara samma för höger):
"Du kan prova att trycka och dra i drivaxeln på vänstra sidan upp och ner inne vid inre drivknuten när bilen står på hjulen, alltså inte upphissad. Det ska inte finnas något glapp upp och ner däremot ska axeln gå att flytta fram och tillbaka en centimeter eller så mellan drivknutarna så den inte är stum där. Vibrationerna kommer vanligtvis från inre drivknuten, vanligtvis för att den är slut eller för att den är stum och går i botten för att det är en för lång axel." Ska prova detta på båda sidorna, Återkommer med resultatet. :bored:
Användarvisningsbild
av Erik Å
mjdata66 skrev: sön 17 maj 2020, 16:07 .. däremot ska axeln gå att flytta fram och tillbaka en centimeter eller så mellan drivknutarna så den inte är stum där. ..
Hmm stämmer verkligen det där? Den inre knuten är definitivt "teleskopisk" och kan ta upp en centimeters axialrörelse men den yttre tror jag inte tillåter någon axialrörelse..
Drivknutens axel var faktiskt några millimeter längre än utlovat men jag kom fram till att det fanns tillräckligt med marginal innan innerknuten bottnar.
Jag håller precis på med att snygga upp originalaxeln, beställer nog en SKF-knut från trodo och sätter ihop den. Trodde stödlager och innerknut var slut men de är nog rätt fräscha när allt kommer omkring. Stödlagret blev som nytt när det fick lite fett inpressat.. (gick fint att fixa med tummen :-) )
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nope
Ytterknuten (original, inte drivknutens) har jag tryckt in fett i genom att ta ur skruven och pressa in genom hålet, det går rakt igenom knuten.
Men sen blev det inte lätt att få skruvlåsvätskan att ta :-D Egentligen ska man ju ha ny skruv också..
På innerknuten måste man definitivt lyfta damasken i endera änden..
Den inre knuten är teleskopiskt medans den yttre knuten är stum, sitter en låsring som drivaxeln låses fast i inne i den yttre knuten :-)
av Miinan
V40-v50 hade felaktiga drivaxlar från 05 till 06 tror jag, dom var för långa om jag inte mins helt fel, många försökte sänka men det gick inte så bra på dom tidigare modellerna, volvo bytte ut drivaxlarna i goodwill i början.
Men jag undrar lite mer, vibrerar hela bilen eller är det bara i ratten ? hur känns det när du bromsar lätt och hårt ?
av mjdata66
Stämmer bra med det jag vet, hela bilen vibrerar, känns mer vid gaspådrag i lägre hastigheter och motlut, än vid gaspådrag i högre hastigheter, så fort jag släpper på gasen så upphör vibrationerna. Inga vibrationer när jag bromsar oavsett lätt eller hårt. Har beställt den vänstra (kortare) drivaxeln, monterar den mot slutet av nästa vecka.
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]