Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
fjohan82 skrev: lör 16 maj 2020, 11:46 Den svenska asfalten tar död på bilars komfort.
Det är nog snarare så att ytan hackas sönder av dubbdäcken varje vinter..
På E4 vid Huskvarna finns ju en bit med tyst asfalt (om den nu finns kvar, tror den tog ännu mer stryk av dubbarna)
av Javerhammar
Kan jämföra rakt av mellan Skoda Superb -l&k med DCC årsmodell 17 och en XC70 årsmodell 15 med laminerade rutor.
Bägge med Micheline CrossClimate däck, Skodan på 18" och Volvon på 16".

Under 30km/h är de likvärdiga (med skodan i komfort läge, i sport dånar det ännu mer från vägen). I högre farter är Volvon avsevärt tystare. I motorvägsfart måste man i Skodan höja rösten ordentligt för ett vanligt samtal medans man i Volvon kan prata som vanligt.
Volvon upplevs tystare i 160km/h än Skodan i 80km/h. Det är såklart subjektivt, det som märks mest är på långa resor där jag i Skodan blir trött i huvudet efter två - tre timmar medans jag i Volvon kan köra fem - sex timmar innan jag blir trött i huvudet.

Till och med barnen klagar på Skodans ljudvolym :-)

Upplever både nya V60, V90 och 5-serie som bullrigare än vår XC70, BMWn klart tystare än V60 och V90.
av Buckshot
Det är den största nackdelen med min S60, ljudnivån. När jag körde hem från säljaren så trodde jag att det berodde på dubbdäcken. Med sommardäck är den något tystare men min gamla Honda var bättre. Oljudet verkar komma mest från däcken.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min XC70 är märkbart tystare med mina vinterdäck än med sommardäcken. Men jag har vinterdäck utan dubbar.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]