Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
#1380284
5 cyl utvecklas väl fortfarende av Penta? Det är ju inte präcis för att bränsleförbrukning inte är viktigt i en båt.

Åkte senaste generationen av femman sista helg. Svärfarsan hade fått sig en “ny” efter han sålde den XC60 D5 2009 jag köpte från ny (31000 mil).

Det slog mig hur mycket jag saknar den motorn och tänkte spontant att Volvo gjorde et mistag att börja om med en fyra.

Jag ska inte ha Volvo så länge de nuv. drivlinar finns och tänker att tillgången av nya kund är mer design, nya modeller, och massor infotainment och framföralt trevlig marketing. Det känns ju bra att man kan konsumera och “göra” något fint för miljön samtidigt.
av AndS
#1380293
Har haft några femcylindriga tidigare och den D4 som vi har i nuvarande med dubbelturbo är mjukare i gång och dra även smidigare från lågvarv trots mindre volym. Ljudnivå från motor är lägre men det beror säkert också på V90 isolering mot motorljud.
Men jag är ju lite halvdöv på höga frekvenser däremot känsligare på de lägre.
Användarvisningsbild
av EjS
#1380349
Jag körde nya D4 och D5 sist i 2017 i gamla V60 chassis som borde vara rätt jämnförelse med min XC60.

Det var med 8-stegade lådan som åkte på toklåga varv. Hela bilen vibrerar och lät som 4-cylindriga diesel gör. Fast mycket mycket mer än min Avensis 2.2 D4D (fast den kör också 16:1 i kompression som ger mjukare gång).

Lämnade handlaren och sedan har jag inte haft Volvo.

Saknar femman. Även som bensin.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1380369
Min D3 s90 är förbluffande snål tycker jag. Under 0,5 på motorväg och under 0,6 i blandad med mycket stadskörning.
av Nystrom7
#1380390
Själv gillar jag drivlinan skarpt.
V90 D3 AWD BSR trimmad och 21" hjul.
Screenshot_20200517-220756.jpg
Screenshot_20200517-220756.jpg (35.35 KiB) Visad 855 gånger
Skickat från min Pixel 3a via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1380400
Känner igen det där. Imponerande.
Screenshot_20191012-083724_Volvo On Call.jpg
Screenshot_20191012-083724_Volvo On Call.jpg (89.59 KiB) Visad 838 gånger
Användarvisningsbild
av Its1more
#1380414
Lövet skrev: ons 13 maj 2020, 13:17
Siqqe skrev:Jag kör mestadels blandad körning med T6:an och då ligger jag oftast ganska exakt på 1,0 l/mil. Detta måste ju ändå vara under all kritik år 2020?
Vad drog en bil med 300hk förr om åren? T6 med sexan är inte direkt snålare. När jag provkörde snittade jag 1.67 lit/mil över 10 mil och det var ingen buskörning utan rätt normal.

Min S40N T5 AWD snittade 1.45 lit/mil över 3000 mil och då var det 220 hk och en pyttebil i jämförelse.
Min XC70 T6 MY-13 med Polestar har snittat 1,40 på 4300 Mil och då är det säkert 80% stadskörning och relativt korta sträckor. Jag har som lägst kommit ner i runt 0,8, men mellan 0,9 och 1,0 är normalt på landsväg med familj och lite packning. Jag tankar 98 oktan. Nu hör det till saken att jag inte ens kör 1000 mil om året, så förbrukningen är inte något som är avgörande för mig. Men för att ha 6 cylindrar, tre liter och 329 hästar Så tycker jag det är bra siffror. Bilen har ju en tjänstevikt på 1951 kg...
av AndS
#1380441
Its1more skrev: mån 18 maj 2020, 07:52 Min XC70 T6 MY-13 med Polestar har snittat 1,40 på 4300 Mil och då är det säkert 80% stadskörning och relativt korta sträckor. Jag har som lägst kommit ner i runt 0,8, men mellan 0,9 och 1,0 är normalt på landsväg med familj och lite packning. Jag tankar 98 oktan. Nu hör det till saken att jag inte ens kör 1000 mil om året, så förbrukningen är inte något som är avgörande för mig. Men för att ha 6 cylindrar, tre liter och 329 hästar Så tycker jag det är bra siffror. Bilen har ju en tjänstevikt på 1951 kg...
Tycker du resonerar helt rätt, väljer utifrån dina förutsättningar.
Jag kör runt 2500 mil/år där merparten över 95% är landsväg, 80-100km/h, och kanske 10-15% med släp.
På landsväg med tidigare V70 5-cyl diesel och Polestar med FWD kontra V90CC D4 AWD, är CCn betydligt mera civiliserad och svarar mjukar på gaspådrag, lite svagare 190hk mot tidigare 205hk men dubbelturbon gör den bekvämare trots en cylinder färre och även mindre volym. Det märks att det är ett antal år konstruktionsmässigt mellan motorerna.
Stadskörning då, då åker den lilla bilen fram som passar på alla parkeringar dessutom och all parkeringshjälp överflödig. ;-)
av Ok67
#1381437
Bilutvecklingen går tyvärr åt helt fel håll just nu. Tyngre och högre bilar och allt mer bensindrift. Det är vansinnigt om ni frågar mig.

Men det är inte Volvos fel enbart. Man lär ju göra det marknaden vill ha..

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]