- fre 15 maj 2020, 15:15
#1379944
DSCF6942.jpg (269.47 KiB) Visad 2590 gånger
Min volvo fick jag levererad i slutet av februari. Nu har jag kört ca 140 mil och tänkte det var dags för en liten review. Med betoning på ”liten”, för det blir bara en del spridda tankar och jag hoppar över en hel massa aspekter.
Hur som helst, jag har aldrig haft volvo förut så det var ju lite spännande att se vad denna svenska ikon gick för.
Det första jag märker när jag kliver in i den är att man sitter rätt lågt. Jag skulle hellre föredra en högre position, men jag förstår att det skulle få vissa negativa följder, så jag är ok med det låga insteget, och än är jag inte alltför gammal så det är egentligen inga problem.
De bilar jag tidigare ägt har haft en närmare kontakt med vägen framtill när man kör, det har man inte i volvon. Fast det är ingen större sak det heller.
Förarsätet är komfortabelt, fast något mjukare förarstol hade det gärna fått vara om jag ska vara petnoga.
Körupplevelsen är inte särskilt sportig eller kul. Ordet ”kul” är ju förstås väldigt subjektivt och kan också betyda lite allt möjligt. För egentligen är det ju kul att kliva in i den och köra den helt enkelt, men kul i samband med sportig, nää inte riktigt så om ni förstår vad jag menar. Men nu var jag inte ute efter en sån bil heller, jag ville ha en komfortbil, och det får jag här. Och så är den tyst. Och det gillas! Robust och säker känns den också. Trygg!
Sportig förresten, jag har aldrig haft 190 hästar förut, så snabb är den så det räcker ifall man behöver fartresurser. Och är gasen i botten då låter hästarna också en hel del.
Sensusdisplayen är helt ok. Blir man bara van med displayen så funkar den bra. Fast hade jag själv fått bestämma hade jag helt klart haft två rejäla knappar/vred när det gäller fläkt/temperatur. Fast nu finns ju alternativet röststyrning också, och det har jag använt rätt ofta för att styra just fläkt och temp. Och det funkar bra. I stort.
Ett tillval som jag är särskilt förjust i är 360 graders kameran. Bilen har alltså fyra kameror placerade på alla fyra sidor och ger en utmärkt bild av bilens läge i förhållande till närmaste omgivning. Man behöver alltså inte alls vrida huvudet åt alla sidor vid tex backning, utan man kan tryggt stirra på displayen och backa på, det piper ordentligt när man närmar sig och dessutom varnas med ljussignaler i displayen. Här blir det applåder!
En annan parkeringsgrej som finns är att bilen varnar när man backar ifall det dyker upp nån person el cyklist snett bakom. Det har faktiskt hänt redan vid ett tillfälle. Jag skulle backa ut från en parkeringsficka och bilen pep till och bromsade av sig själv, för det kom en person gående snett bakom just när jag höll på att backa. Suveränt!
Pilot assist. Ett kul hjälpmedel. Nog främst avsett för motorväg och lite större vägar, och förstås måste vägen vara rätt tydligt linjemarkerad. Det leder faktiskt till en mer avslappnad körning. En bonus med pilot assist är också att man som förare kan se sig omkring lite mer och inte behöver stirra på vägen hela tiden. Jag behöver inte ens hålla i ratten. Under ca 20 sekunder kan jag ta en tupplur (skojar) innan den börjar pipa, och vaknar man inte och greppar ratten så saktar bilen ner har jag märkt (om den gör det ända till stopp har jag inte hunnit testa än).
Och i kombination med den adaptiva farthållaren så blir körningen en riktigt najs upplevelse. Bilen håller alltså distansen till framförvarande bil, och skulle den framförvarande sakta ner eller stanna så gör volvon det också utan att jag behöver göra nåt, förutom att le.
Och så har vi den här funktionen kurvtagningsstöd. Den används i samband med farthållaren. Det är främst vid landsvägskörning den är användbar, och särskilt om det är en kurvig landsväg. Säg att det är 80km som gäller och jag ställer in farthållaren på det. Kommer jag då till en skarp kurva då saktar bilen automatiskt ner, till ca 70km om det är en lagom skarp kurva, och till ca 60km om det är en skarp kurva. Den anpassar alltså farten till kurvans styrka. Det här är kul att uppleva. Men … man ska akta sig lite. För det är inte alltid den gör som man tycker den borde göra. Ibland tycker man att nu borde den sakta ner, men den gör inte det. Så man får verkligen inte slappna av vad gäller detta. Dessutom ger den inget utslag vid rondeller, tyvärr. Det finns inget i bilens säkerhetssystem som reagerar på rondeller och det tycker jag verkligen är synd.
Mörkerkörning har inte blivit av än, så hur det funkar med ledbelysning och avbländning och sånt vet jag ej. (Jag avskyr att köra i mörker.)
Högtalarna? Jag har inte hunnit med att lyssna så jättemycket än, men standard versionen som jag har låter bra, det bästa ljudsystem jag haft i en bil helt klart.
Växelspaken gillar jag inte. Det är som om en gammal 70-tals grej av misstag har råkat hamnat på en ny modern premiumbil. Den kan vara klumpig och trög att hantera. Gillar inte heller att ”P” är inkluderad i själva spaken, det gör att när man tex hamnar i en stressad situation då man behöver backa-köra fram-backa, osv, då hamnar man inte rätt ibland i spakandet. Irriterande ibland! Vad jag förstår börjar de flesta bilmodeller gå ifrån den där fossila ordningen.
Och så har vi klimatpaketet (dieselvärmare). För mig en STOR och viktig grej, det viktigaste tillvalet. Här blev jag besviken. När bilen inte är i viloläge funkar det kanon! Men om bilen inte använts på ca 5 dagar då hamnar den i nåt som kallas ”viloläge”, och då funkar inte värmaren. Jo, om man ställt in timern INNAN den hamnar i viloläge, då funkar det. Men inte annars, då måste man gå ut till bilen och manuellt starta den så att den kommer ur viloläget. Hemskt! Jag måste upprepa det - Hemskt!
Så vad blir då slutbetyget? Tja, helt klart är det ju den bästa bil jag haft, så på en tiogradig skala där 10 är bäst skulle jag ge … trumvirvel … 7,5 om vi bortser från värmaren (Och det är ett högt betyg för en som är lite av en perfektionist som jag). Men inkluderar jag värmaren i betyget, vilket jag nog tvingas göra, då blir slutbetyget 5,5. Ja, det är sant, jag drar bort hela 2 poäng pga värmaren, helt enkelt för att det betyder så mycket för mig.
Så kan jag då rekommendera V 60, D4, aut, årsmodell 2020? Är du ute efter en trygg, tyst, härlig komfortbil - Absolut!
(Reservation, är klimatpaketet/värmaren lika viktigt för dig som för mig, då kan jag bara med knapp marginal rekommendera den.)
Och så en bild på pärlan, för visst är den vacker också:
![Bild]()
Hur som helst, jag har aldrig haft volvo förut så det var ju lite spännande att se vad denna svenska ikon gick för.
Det första jag märker när jag kliver in i den är att man sitter rätt lågt. Jag skulle hellre föredra en högre position, men jag förstår att det skulle få vissa negativa följder, så jag är ok med det låga insteget, och än är jag inte alltför gammal så det är egentligen inga problem.
De bilar jag tidigare ägt har haft en närmare kontakt med vägen framtill när man kör, det har man inte i volvon. Fast det är ingen större sak det heller.
Förarsätet är komfortabelt, fast något mjukare förarstol hade det gärna fått vara om jag ska vara petnoga.
Körupplevelsen är inte särskilt sportig eller kul. Ordet ”kul” är ju förstås väldigt subjektivt och kan också betyda lite allt möjligt. För egentligen är det ju kul att kliva in i den och köra den helt enkelt, men kul i samband med sportig, nää inte riktigt så om ni förstår vad jag menar. Men nu var jag inte ute efter en sån bil heller, jag ville ha en komfortbil, och det får jag här. Och så är den tyst. Och det gillas! Robust och säker känns den också. Trygg!
Sportig förresten, jag har aldrig haft 190 hästar förut, så snabb är den så det räcker ifall man behöver fartresurser. Och är gasen i botten då låter hästarna också en hel del.
Sensusdisplayen är helt ok. Blir man bara van med displayen så funkar den bra. Fast hade jag själv fått bestämma hade jag helt klart haft två rejäla knappar/vred när det gäller fläkt/temperatur. Fast nu finns ju alternativet röststyrning också, och det har jag använt rätt ofta för att styra just fläkt och temp. Och det funkar bra. I stort.
Ett tillval som jag är särskilt förjust i är 360 graders kameran. Bilen har alltså fyra kameror placerade på alla fyra sidor och ger en utmärkt bild av bilens läge i förhållande till närmaste omgivning. Man behöver alltså inte alls vrida huvudet åt alla sidor vid tex backning, utan man kan tryggt stirra på displayen och backa på, det piper ordentligt när man närmar sig och dessutom varnas med ljussignaler i displayen. Här blir det applåder!
En annan parkeringsgrej som finns är att bilen varnar när man backar ifall det dyker upp nån person el cyklist snett bakom. Det har faktiskt hänt redan vid ett tillfälle. Jag skulle backa ut från en parkeringsficka och bilen pep till och bromsade av sig själv, för det kom en person gående snett bakom just när jag höll på att backa. Suveränt!
Pilot assist. Ett kul hjälpmedel. Nog främst avsett för motorväg och lite större vägar, och förstås måste vägen vara rätt tydligt linjemarkerad. Det leder faktiskt till en mer avslappnad körning. En bonus med pilot assist är också att man som förare kan se sig omkring lite mer och inte behöver stirra på vägen hela tiden. Jag behöver inte ens hålla i ratten. Under ca 20 sekunder kan jag ta en tupplur (skojar) innan den börjar pipa, och vaknar man inte och greppar ratten så saktar bilen ner har jag märkt (om den gör det ända till stopp har jag inte hunnit testa än).
Och i kombination med den adaptiva farthållaren så blir körningen en riktigt najs upplevelse. Bilen håller alltså distansen till framförvarande bil, och skulle den framförvarande sakta ner eller stanna så gör volvon det också utan att jag behöver göra nåt, förutom att le.
Och så har vi den här funktionen kurvtagningsstöd. Den används i samband med farthållaren. Det är främst vid landsvägskörning den är användbar, och särskilt om det är en kurvig landsväg. Säg att det är 80km som gäller och jag ställer in farthållaren på det. Kommer jag då till en skarp kurva då saktar bilen automatiskt ner, till ca 70km om det är en lagom skarp kurva, och till ca 60km om det är en skarp kurva. Den anpassar alltså farten till kurvans styrka. Det här är kul att uppleva. Men … man ska akta sig lite. För det är inte alltid den gör som man tycker den borde göra. Ibland tycker man att nu borde den sakta ner, men den gör inte det. Så man får verkligen inte slappna av vad gäller detta. Dessutom ger den inget utslag vid rondeller, tyvärr. Det finns inget i bilens säkerhetssystem som reagerar på rondeller och det tycker jag verkligen är synd.
Mörkerkörning har inte blivit av än, så hur det funkar med ledbelysning och avbländning och sånt vet jag ej. (Jag avskyr att köra i mörker.)
Högtalarna? Jag har inte hunnit med att lyssna så jättemycket än, men standard versionen som jag har låter bra, det bästa ljudsystem jag haft i en bil helt klart.
Växelspaken gillar jag inte. Det är som om en gammal 70-tals grej av misstag har råkat hamnat på en ny modern premiumbil. Den kan vara klumpig och trög att hantera. Gillar inte heller att ”P” är inkluderad i själva spaken, det gör att när man tex hamnar i en stressad situation då man behöver backa-köra fram-backa, osv, då hamnar man inte rätt ibland i spakandet. Irriterande ibland! Vad jag förstår börjar de flesta bilmodeller gå ifrån den där fossila ordningen.
Och så har vi klimatpaketet (dieselvärmare). För mig en STOR och viktig grej, det viktigaste tillvalet. Här blev jag besviken. När bilen inte är i viloläge funkar det kanon! Men om bilen inte använts på ca 5 dagar då hamnar den i nåt som kallas ”viloläge”, och då funkar inte värmaren. Jo, om man ställt in timern INNAN den hamnar i viloläge, då funkar det. Men inte annars, då måste man gå ut till bilen och manuellt starta den så att den kommer ur viloläget. Hemskt! Jag måste upprepa det - Hemskt!
Så vad blir då slutbetyget? Tja, helt klart är det ju den bästa bil jag haft, så på en tiogradig skala där 10 är bäst skulle jag ge … trumvirvel … 7,5 om vi bortser från värmaren (Och det är ett högt betyg för en som är lite av en perfektionist som jag). Men inkluderar jag värmaren i betyget, vilket jag nog tvingas göra, då blir slutbetyget 5,5. Ja, det är sant, jag drar bort hela 2 poäng pga värmaren, helt enkelt för att det betyder så mycket för mig.
Så kan jag då rekommendera V 60, D4, aut, årsmodell 2020? Är du ute efter en trygg, tyst, härlig komfortbil - Absolut!
(Reservation, är klimatpaketet/värmaren lika viktigt för dig som för mig, då kan jag bara med knapp marginal rekommendera den.)
Och så en bild på pärlan, för visst är den vacker också:
Bilagor
Volvo V60, D4. Aut. Årsmodell 2020.