Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag bytte bromsklossar och drivrem samt att jag rengjorde spjällhuset idag.
Efter att detta var klart så startade jag bilen så dök felmeddelandet "försämrad motorprestanda" upp en väldigt kort stund, men sedan försvann det. Jag körde en liten runda och kände att bilen ryckte lite grann när den växlade ner så jag stängde av motorn. Men när jag startade bilen igen så fick jag upp samma meddelande utan att den försvann och bilen hade ingen kraft överhuvudtaget, så jag ställde bilen på närmsta parkeringsplats och lämnade bilen där.
Min första tanke är ju att detta hände för att jag rengjort spjällhuset, men vad kan ha gått snett?
Tacksam för hjälp.
Senast redigerad av 1 d3nsomv3t, redigerad totalt 0 gånger.
Uppdatering:
Jag har haft bilen inne på verkstad nu och dem konstaterade att elektroniken i spjällhuset hade gett upp. det var i alla fall det dem kunde läsa ut från felkoden.
Det är beställt ett nytt spjällhus nu så det blir intressant att se ifall bilen kommer att rulla som vanligt efter detta.
Är det verkligen så känsligt att rengöra spjällhuset på dessa bilar, jag har ju bara rengjort spjällhuset?...
Vojje skrev: fre 15 maj 2020, 22:17 jag har rengjort mitt utan att koppla bort batteriet, men inte heller dränkt det med bräkleen...
ingen aning hur du gjorde och elektroniken ska vara "inplastad".... men det kan ju vara en felkälla...
Jag använde en duk som jag duttade i t-röd och gnuggade bort där det var skitigt.
Aja, spjällhuset hade kanske gjort sitt i vilket fall som helst kanske.
Rådlös skrev:Spjällhuset sitter ju så lättåtkomligt och bekvämt så det hade varit enklast att ta bort det och jobba vid en bänk eller annat. Så gjorde man när jag fick mitt spjällhus tvättat på en verkstad.
nej, det går inte. Inte att rekommendera att demontera kabeln
Vojje skrev: lör 16 maj 2020, 19:30
Rådlös skrev:Spjällhuset sitter ju så lättåtkomligt och bekvämt så det hade varit enklast att ta bort det och jobba vid en bänk eller annat. Så gjorde man när jag fick mitt spjällhus tvättat på en verkstad.
nej, det går inte. Inte att rekommendera att demontera kabeln
Jag tog bort spjället när jag rengjorde det.
Varför bör man inte demontera kabeln?
Tappad uppkoppling

Det händer att det kommer in fukt i hajfenan,[…]

Ingen värme i kupén

Det kan vara lurigt att få ur all luft ur v&[…]

Okej, vilken tur att vi har en VIDA på gymna[…]

Hur tar man ut felkoder då? Går det […]