Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Jag var på väg att köpa från skruvat men de tyckte jag skulle dubbelkolla original nummret och det verkar svårt att fåtag på. När jag hör av mig till Volvo återförsäljarna så säger de att de måste ha vissa nr från bilen, det räcker inte med reg nr.

Man kan anta att första bästa på Mekonomen, Skruvat eller liknande passar men det finns också en risk att det inte gör det. Eftersom jag vanligen inte meckar på bilar så antar jag att det även finns en risk att det kan passa men att det inte fungerar optimalt på ett eller annat vis. Vår tanke har varit att bara byta en vilket troligen gör det viktigare att byta ut mot en likadan.
av MickeM
Volvo har nog sämre koll mot regnr än oberoende reservdelskedjorna. Säljarna bakom disken har gått handels eller liknande utbildning och vet knappt vad en bromsskiva är. Deras system är också hopplöst tungrott, även för en som kan detaljerna.
Det är ju ner i minsta plastbit, tillskillnad från dom oberoende som i princip bara har slitdelarna.
Så inte allt för stor skugga över personalen.

T.o.m. Skruvat,se's sajt har bätte koll mot regnr, och det är ingen komplimang till Skruvat.

V-parts har säkert rätt, och faktiskt har Autodoc och dess systersajter det ofta också.
Mekonomens sajt är skaplig.
Biltemas system, = nja. Hyffsat på dom vanligaste modellerna.

Men, man kommer aldrig ifrån det egna ansvaret om kunnande om hur sin bil ev är extrautrustad när man beställer delar. Annars får man läsa lapparna (om dom finns) och beställa efter artikelnummret.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vparts har Bilstein B4 för ca 900 kr (till V70 mk 1 i alla fall). De verkar kosta betydligt mer i andra webbshoppar. De påstås vara ca 10% hårdare än original, kanske vore perfekt?
Tror jag ska beställa såna själv, originaldämparna börjar nog faktiskt bli lite svampiga efter 52k mil.. :-/
Rejmes indikerade ungefär 1500 kr för Volvo original, men då visste de ju inte exakt vilken det skulle vara.. :-)

Vad jag förstår så ser effektav[…]

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]