Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
Hej jag har en fråga angående en 240 88:a det är så att inne på instrumentpanelen så har det börjat lysa en lampa ang att bromsarna ska vara dåliga tror jag,bilen har varit inne på verkstad och dom sa att det inte va någon fara att den lyste och trodde att det kunde vara något glapp på nån kabel vid bromsarna,men vi tyckte det var irriterande så nu idag var vi uppe hos dom igen och då kopplade dom bort sladden och lampan slutade att lysa,men om den nu är till för att varna så måste väl man kunna göra på något annat sätt.
av Volvo_740_GLT
Den lampa varnar inte för att bromarna är dåliga utan bromsbortfall, men det är många som kopplar bort denna eftersom det är kontakten som hänger sig. Så det är ingen fara att köra bilen överhuvudtaget. Jag kör själv en 240 som sladden är borttagen
av Volvo_740_GLT
Glömde att skriva att man kan byta kontakten men det är lite pilligt att göra detta
av wolf_lover
okey tackar för det snabba svaret
Användarvisningsbild
av Hilmer
Är bromsarna okej då!? för givaren varnar ju för bromsbortfall, t ex om ett läckage uppstår. Så kolla noga upp så att det verkligen inte är nåt fel. Om lampan börjar lysa så är där oftast ett fel eller om man haft isär systemet osv, sällan dom börjar lysa "bara så där". Sen är det som redan nämts vanligt att givaren pajjar. men inte förrän den har "löst ut".
Ha även med i beräkningen att bilprovningen kan slå ner på att lampan inte lyser, det finns säkert dom som kommit igenom ändå, men då beror det inte på att det inte behöver lysa utan snarare en miss ifrån deras sida.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]