Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kablemattan (30730120) finns inte att köpa ny längre.
Någon som har en som jag kan få köpa?
Någon som har kontakter och koplingsschema så jag kan bygga en själv?
Någon som har ide på hur jag kan lösa installationen (vill ha just denna originalbas).

Har en V70n 2004

Tack!

Robert
Möjligt, har dock ännu inte hittat någon. Kollat alla skrotar i dagsläget, lagt in bevakning på Bildelsbasen.
Men fick just kontakt med en vänlig själ som säger att det finns två olika kabelhärvor varav den ena är slutsåld men den andra går att köpa via tex Bilia (795kr) och sedan modda lite lätt beroende på vilken installation man har i sin bil (kan skilja lite genom åren på säkringsdosan i D-stoplen om jag förstå rätt). Så nu tändes lite hopp igen.
Hej,

Jag har gjort en efterinstallation av original subwoofer, på en 2005:a iofs.

Om du tittar på kabelmattan 30730120 så ser du att en anslutning bara är en kontakthylsa som skall monteras i befintligt kontakthus som ansluter till den bakre elektronikstyrenheten.
Det är i princip omöjligt att ta loss kabelmattan från det kontakthuset utan att kontakthylsan skadas, så en kabelmatta från en skrot är svårt att hitta. Utöver kabelmattan måste mjukvara installeras i bilens styrsystem för att få signal på pinnen i elektronikstyrenheten. Den är den signalen som ger "remote on" till subwoofern.

Här finns Volvos installationsinstruktion.
https://accessories.volvocars.com/no-no ... 0-08)_2005

Jag plockade ihop ett eget kablage och gjorde egna anpassningar för att får det hela att fungera. Här är pinningen på subwooferns kontakt.

1 - not used
2 - color violet - REM (D:7)
3 - color red - system voltage - REM (B:17) - #14 Fuse
4 - color red - system voltage - REM (B:18) - #14 Fuse
5 - not used
6 - not used
7 - color grey-white - connector (pin9) - D pillar speaker left
8 - color grey - connector (pin 10) - D pillar speaker left
9 - color black - ground
10- color black - ground
11- color grey-white - connector (pin11) - D pillar speaker right
12- color grey - connector (pin 12) - D pillar speaker right

Det är samma kontakt till subwoofern som till huvudenheten. Du kan köpa en ISO-adapter och ta kontakten från den.
https://www.tme.eu/se/details/zrs-126/k ... 4carmedia/

Hör av dig med fler frågor om du kör fast.

Mvh
/m
Grymt, det tack för svar!
Så om jag mot förmodan får till kablaget måste jag till Bilia/Volvo för att få en mjukvara inskjuten för att basen skall funka?
Då tror jag att jag ger upp hela basprojektet. Kostar förmodligen flera gånger vad jag gav för basen. :(
Lägger den i köp & sälj-tråden i stället, enklare. Tack för hjälpen👍

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Trodo.se har värmepaket i olika kvalitets- oc[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

@Malmstroem , Det där är bara för […]

Jag har Ystad Energi, som får el från […]