*pettson* skrev:ER skrev:Tändstiften vet jag ej vem tillverkaren är.
Skillnaden i kvalitet på delar? Biltema aka Feltema skulle jag inte ens fundera på efter att testat utvalda saker, höjdaren var "jag slår mig så fort jag får vatten på mig" bromsskivor på en Opel en gång och gör inte om det misstaget igen, Kör numer alltid på motsvarande originalkvalitet från Mekonomen och Autoexperten som har Brembo resp AP på just bromsskivor där jag hört att AP kan vara en av originaldelarleverantören.(Blir slitsade Brembo vid nästa byte 8) ) Volvodelar är lite dyrare på dom delar jag jämfört på men för min del så är kvaliten och tillförlitligheten viktigare än priset så det blir en mix mellan Mek/Auto och Volvo beroende på om jag själv bytt delar eller om verkstaden servat bilen. Blir billigast i längden med kvalitet framför för mycket prispressade prylar.
Min bestämdaste åsikt är att ALLT som har med säkerhet att göra eller kan kosta skortan om det pajar skall man ALLTID köpa kvalitet istället för lägstaprisvara som i 99% av fallen kommer från Feltema och hör hemma på bilar där feltema är ett uppköp mot originaldelar anser jag. Jag har ju inte köpt volvo för att kunna slänga på billiga undermåliga biltemagrejer, då hade jag inte köpt Volvo alls.
Visst kan det finnas andra delar som nästan, men bara nästan är knappt godtagbara från Feltema men den chansningen gör jag inte då det kan bli dyrare än vad man spar på det.
Har på senaste året i gammla S40:n av nyfikenhet testat feltemas "Mega bluff" eller Mega Blue som dom heter i både H7 och som H3 i extraljus en men är i verkligheten megamörker mot Osrams medelmåttiga standardlampa. Vanliga feltema lampor i H7 var ju rena parkeringsljuset med helkass räckvidd så dom hamnade i sopkorgen efter 2 dagar. Slutade med att jag satt med 4x Osram Silverstar +60% eller Philips Silver Vision+ 60% beroende på vad som fanns att tillgå. Enda vettiga jag hittat bland lampor var 35w lampor som jag satte i backljuset som inte är lika viktigt att det alltid fungerar felfritt som halvljuset.
Minst alla delar som har med säkerhet what so ever att göra bör man absolut inte chansa på att köpa från biltema utan köpa kvalitetsdelar, att jag sen själv har höge krav än så på områden där biltema inte hör hemma är en anna sak.
Det du ev kan strunta i är tex backljuslampor(men då bör man ju gå upp till 35W annars kan man strunta i biltema) ch lampor som belyser ej för trafiksäkerheten viktiga knappar. Fälgsido kan köpas av biltema då dom är billiga och tydligen stödbegärliga för vissa typer som inte kan skilja på ditt och mitt då jag blivit av med totalt 6st på div släp, obs desasa har inte av egen kraft ramlat av då jag säkrat dom med buntband, men typerna har tydligen avbitare med sig
inget jag grämer mig lika mycket över som att någon norpar MINA grejer, eller ännu värre motorn skär pga oljan/kamremmen eller reparationer pga undermåliga produkter från biltema orsakar. Tänstift om det är välkänt Kvalitetsmärke(NGK har jag köpt på mig ett litet lager därifån förr) funkade för mig. Eldriven kylbox likaså och gummi resp textilmattor rockade fett när jag inte fick tag på bättre.
Min åsikt framgår tror jag och för mig är det ibland värt mera med originaldelar än den lilla summa man spar vid det specifika tillfälle.
jag blir nog snart mörkrädd... :shock:
Maken till total omedvetenhet och ändå talar du ut?..
Olja... motorn skär.. *deppar*.. ja men då skär den av din lazerway på statoil med... det är deras olja.. tappas om i nynäshamnen om du är intresserad..
Skivor var det med ja.. nånsin läst en monteringsanvisning ur en kartong?.. både vad gäller skivor och klossar=?.. utan att tjuvläsa.. kan du göra mej ett VITALT citat som du inte får på volvos skivor..eller klossar.. liksom.. det finns EN ENDA Skillnad.. men den är VITAL.. just vid monteringen..och den efterföljande tiden och om hur framtiden ska bli..
så tänk till lite nu och plita ned detta är du snäll..
Glödlampor däremot.. jodå kassa..
fast å andra sidan kanske du vill se mekonomens blad över silverstar lampor?.. Ger megaljus går sönder relativt ofta.. har bra avans.. verkstadspriset ligger på 3 silverstar för 1 kundsilverstar..
Kamremmar var på tapeten.. ja du.. inte monterar du många såna.. då borde du känna igen markeringarna och textfärgen..
CONTINENTAL kallas fabrikatet.
ja sådär kan vi hålla på i evighet.. biltema tillverkar ju ingenting.. beställer inte enligt egna normer heller.. kanske gör det dej deppig.. men rätt ska vara rätt..
För övrig är det samma garantier som alla andra.. 1 år.. ja just det.. 3 år på mekonomen..
men inte mot förslitning... eller delar som börjat slitas.. kan du komma på nåt direkt som inte slitits nåt på 3 år?... inte du heller..?..
Men marknaden är vad man ser och vad man kan om delar.
Att biltema inte tillverkar sina delar vet jag redan, dock verkar dom inte ha speciellt höga krav på kvalitén och tar det som blir över när andra valt förstasorteringen, främst på bromsskivor. Det är just det som är poängen med att strunta i biltema.
Oljan, tja tur man inte kör på statoil olja heller då, trotts att det endast är den billigaste oljan jag är tveksam till.
Bromsskivorna var monterade och inkörda enligt konstens alla regler utan hårda bromsningar, att dom sen inte höll måttet när man körde genom vatten vid normal körning är inte normalt. Inte ens omsvarvning hjälpte och har som tur är aldrig inträffat igen när jag fixade riktiga skivor värda namnet med samma inkörning.
Visst har jag bytt kamrem, dock inte till biltemas då jag anser att motsvarande originalkvalitet/originalkvaltetet alltid lönar sig i längden så feltema sorteras bort innan jag ens gör inköpet av en sådan vital del som kamrem.
Har bara bytt 2 st silverstar under dom 2år jag haft dessa så det blir inte så farligt dyrt för bra ljus, som trotts allt är viktigast under mörka tiden på året.
Så jag ser fortfarande ingen poäng med att chansa och köpa biltema när det finns grejer som håller dom högt ställda kraven.
Men som tur är har biltema inte allt för mycket delar till bilarna som avhandlas i denna delen.