Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av absolutojja
Tja. Ska koppla in en ledramp på min v60 d3 2011. Ska man ta signalen med en tjuv från helljuset eller finns det något annat sätt?

/Joakim
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag köpte en kabelhärva på Bilia för typ 600 spänn, som jag kopplade ihop med rampen.
På servicen lät jag verkstan koppla in den i bilens system och lägga in mjukvara.
På så sätt får jag bl.a. en "knapp" i mittskärmen, där jag kan stänga av den separat om så önskas.

Det går säkert att koppla på andra sätt om man vill :-)
av absolutojja
Tänkte försöka komma billigare undan och jag har inget behov av att kunna stänga av rampen så det blir att koppla in sig på helljuset då.
Frågan är bara vilken kabel man ska koppla in sig på, mätte tidigare och då fick jag ström på två kontakter när jag slog till helljuset
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
absolutojja skrev:Tänkte försöka komma billigare undan och jag har inget behov av att kunna stänga av rampen så det blir att koppla in sig på helljuset då.
Frågan är bara vilken kabel man ska koppla in sig på, mätte tidigare och då fick jag ström på två kontakter när jag slog till helljuset
Tycker absolut lättast är att använda en adapter till helljuslampan som man sedan ansluter till reläsatsen. Då gör du ju ingen påverkan på själva kablaget till helljuset. Typ denna från Jula

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... er-604237/

Vet inte om det är H7 till din bil. Men finns för olika socklar på exempelvis diodhuset.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av absolutojja
Petterlundstrom skrev: tis 12 maj 2020, 18:22
absolutojja skrev:Tänkte försöka komma billigare undan och jag har inget behov av att kunna stänga av rampen så det blir att koppla in sig på helljuset då.
Tycker absolut lättast är att använda en adapter till helljuslampan som man sedan ansluter till reläsatsen. Då gör du ju ingen påverkan på själva kablaget till helljuset. Typ denna från Jula

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... er-604237/

Vet inte om det är H7 till din bil. Men finns för olika socklar på exempelvis diodhuset.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det där såg ju sjukt smidigt ut, tack för tipset :-)
Har xenon på halvljuset så då ska det vara h7 på helljus om jag fattat det rätt
av absolutojja
Problemet kvarstår då det inte verkar finnas adapter när man har H9 på helljus. Ingen som vet vilken kabel det är man kan koppla in sig på innan kontakten utanför lyktan?
Användarvisningsbild
av Kaxe
Om du drar isär kontakten på utsidan så är det stift 9 en grå/brun kabel, det är kabeln på raden längst ner längst ut till höger, nyss gjort detta på min V60 -2012:a
Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]