Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnnieB
Hej!

I augusti 2018 började min växellåda (MPS6 Powershift) krångla. Man fick upp "Växellåda nedsatt funktion" i displayen och antingen så slutade R, 2, 4 och 6 eller 1, 3 och 5 att fungera, det kunde variera. Efter en omstart av bilen kunde man få den att bete sig ett ett tag men det återkom snart.

Eftersom bilden då var inom ramen för maskinskadeförsäkringen så lämnade jag in den på Bilia och de bytte hela lådan. Den enda förklaring jag fick var att kopplingarna "skurit ihop". Jag tror inte de egentligen tog reda på exakt vad felet var utan bara bytte hela rasket.

Nu idag återkom precis samma symptom "Växellåda nedsatt funktion" i displayen och R, 2, 4 och 6 slutade fungera.

Det jag skulle vilja ha råd om är.

1. Är det någon ide att ens försöka med Bilia? De lämnar bara 1 år /1000 mil garanti vad jag förstår. Och det har ju gått cirka 20 månader och 2500 mil sedan dess.

2. Kan man lösa detta på nåt annat sätt än att byta? En sköljning av lådan eller liknande? Någon som har nåt jägartips?

3. Om man måste byta, hur bör man gå till väga för att få det åtgärdat billigast? Jag är en rätt erfaren hemmamekare så själva fysiska bytet fixar jag nog men behöver man någon specialutrustning? Går bilen med på ett byta till en annan låda utan programmering och liknande?

4. Vad kan ha orsakat detta efter bara 2500 mil? Jag kör lugnt och sansat. Det är en D2:a så den inbjuder inte till någon extravagant körning direkt.
Det jag kan tänka mig är att det har blivit en del kökörning tidigare när man pendlade till jobbet men har jobbat hemma i 2 månader nu så varför skulle detta komma nu idag?
Man kanske inte stått exakt stilla när man växlar från R till D och vise versa alla gånger, inte mycket utan bara på lite, lite rull.
Det enda "onormala" som hänt senaste tiden var att den stod stilla på tomgång och varvades även lite i P-läge under cirka 10 minuter häromdagen när jag kablade igång en annan bil.
Både ettan och backen har alltid känns som att de tvekar lite i början om man inte gasar bestämt. De har aldrig "bitit" direkt utan det har alltid känts som att man har slirat iväg lite men det har jag antagit vara normalt för att man ska komma iväg mjukt och det ska väl inte vara döden för en våtlamellkoppling efter så kort tid?

/JB
Detta PS-lådor är känsliga och kräver underhåll.
Satte dom i en begagnad låda som har många mil på nacken, som inte har blivit underhållen i sitt tidigare liv med spolad/bytt olja, så kan det mycket väl vara fel även på den nya lådan...
Nä de satte i en sprillans ny. Enligt mekanikern så brukar dom få bråka med försäkringsbolagen om detta för de vägrar sätta i begagnade och han sa att han var väldigt förvånad över att de inte bråkat denna gång utan bara godkänt kostnaden för en ny.
Pratade med en växelådsfirma och fick följande:

"Hej,

Den typen av växellåda du har i din bil renoverar Volvo i England. När de bytte så satte de sannolikt in en renoverad växellåda därifrån och de har haft stora bekymmer med kvaliteten på den renoveringen.
Vi renoverar inte dessa för tillfället för vi vill endast använda fabriksny mekatronik och koppling och det kan vi inte få tag i just nu till rimligt pris.

Mitt tips är att du först ber någon fylla på 2L extra olja i växellådan. Dock måste du säkerställa att den som gör det inte samtidigt justerar nivån och då riskerar att tömma ut samma mängd igen. Fyll bara på 2L extra olja. Det finns utsikter att det löser problemet. Det händer väldigt ofta att för lite olja fylls på i dessa.

Jag vore tacksam ifall du vill återkoppla om hur det gick ifall du väljer att prova med 2L extra olja."

Så den kanske inte var så ny som de sa kanske? Vad tror ni om hans tips att fylla på 2L olja?
Jag antar att du betalade en självrisk när lådan byttes, och att det var en ny utbytesenhet som sattes i? Då bör du rimligen ha reklamtionsrätt i upp till 36 månader då du som privatperson betalade en del av kosten.
Har ett företag eller försäkringsbolag betalat hela reparationen brukar praxis vara 1 års garanti, men har du som privat konsument betalat en viss del så gäller konsumentköplagen.
Jag kan ha fel, men vill minnas att detta är rätt.
Så, jag hade vänt mig till verkstaden som bytte lådan och hävdat KKL, till att börja med.
Min kollega hade en Skoda med DSG låda som inte växlade som den skulle, ungefär på liknande sätt som din och det löste sig med påfyllning av olja. Hoppas det funkar för dig med :-)
1år eller 1000mil va är det för skojare du haft bilen hos!!!

kolla att det verkligen stämmer och sen har man väl 2års reklamations rätt i sverige och med tanke på att du betalat självrisk så bör du kunna utnyttja detta men är ingen KRA så ta mina ord med en nypa salt men tycker helt klart du skall ligga på att du skall få detta på ev en garanti

I värsta fall finns det tydligen en firma i Polen som renoverar dessa lådor har haft en kund som plock ur sin växellåda på hans Ford s-max och skicka dit har för mej de tog i runda slängar 10k för detta vet ej va firman heter dock

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]