Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lassebus
Idalajocke skrev:Har idag efter en tvätt och vaxning åkt på samma problem med min v70 2,4d -08.

Förardörr öppen, fast den i verkligheten är stängd.

går det att fixa själv?

är det bara vatten i låset som gör det borde det ju fixa sig själv till imorgon då här är +14-19 grader dagtid.

Var ute och kollade på bilen nu igen, testade att stänga dörren. samma fel. testade att stänga låskistan för hand. "dörr stängd enligt datan", stängde dörren på riktigt "dörr öppen". två gånger med samma resultat. hmm skumt..
Jag hade samma bekymmer på min bil, på min bil så vart det 3 st kablat som skavts av vid genomföringen mellan a-stolpe och dörren. Det är bara att hänga av dörren (sitter med 2 st 10 bultar och så losar man på dörrstoppet och kabeln). Kablarna brukar gå av vid buntbandet som håller ihop dem vid kontaktstycket detta buntband skippar men. Kablarna är bara att löda ihop igen och trä över en krympslang, sedan tar man och lindar in kablaget med filttejp för att undvika framtida skav.

Du kan börja med att felsöka genom att prova att lirka lite i kablaget och sedan stänga dörren, "löser" detta felet temporärt så är det garanterat kablaget som skavts av.
av Idalajocke
Har idag kollat lite mer på det..
Det fungerar att stänga låset med dörren öppen. Då är dörren stängd enligt datan. När jag stänger dörren riktigt så är dörren öppen..

Har haft loss dörrsidan och försökt kika utan att behöva lossa hela fönsterhistorien.. -ledde ingen vart..

Nästa steg blir nog att kolla kablarna som "lassebus" skrev.

Känns spontant inte som någon microbrytare då det fungerar riktigt när dörren är öppen..
Och nu efter att dörrsidan vart av så fungerar inte yttertemp.mätaren heller vilket innebär att acn ballat ur.. Så kabelbrott verkar mer och mer troligt.
av Idalajocke
Nu var det fixat.. En kabel som var av vid dörrkontakten.. Grönlila.
Precis vid det lilla buntbandet. Där var även andra kablar som var till del uppskalade.. Så det är nog även annat som kan beröras av kabelbrott här..

Yttertemperaturmätaren fixades genom att kontakten sattes i.. Den hängde visst lös..

Bifogar en länk till en tråd där det förklaras lite mer ang. Hur man får loss kontaktstycket m.m

Dörren hänger fast även om de två 10mm bultarna lossas och dörren måste sedan lyftas uppåt för att lossas.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=95414
Användarvisningsbild
av axehawk
Även jag har problem med att låsa dörrarna på min V70-09, tack vare denna tråd kollade jag kablarna vid A-stolpen och mycket riktigt - minst en av kablarna (grön-lila) har gått av.

Jag ska haka av dörren vid senare tillfälle (det ska regna idag, och har inget inomhusgarage som jag kan vara i) och försöka laga kabelbrottet. Men hur ska jag kunna komma åt kablarna? Går det att dra ut mer kabel som gömmer sig inne i stolpen? Muffen som sitter i karossen, kan man ta bort den och vara säker på att man kan få dit den igen?

Bild
Användarvisningsbild
av batmac
Det där brottet ser ut att vara såpass nära kontakten att du skulle kunna lyckas pressa tillbaka gummit nog mycket för att komma åt att skarva/löda. Annars tror jag man måste skära upp den och tejpa efteråt, om man inte vill ta ur kablarna ur kontakten. Jag tejpade. Jag skulle dock om möjligt försöka att låta bli att skära upp biten som fäster runt kontakten, då det är svårt att få den att sitta annars.
Användarvisningsbild
av axehawk
Okey, ska testa när jag har hakat av dörren, än så länge har jag bara provat utan att haka bort dörren, och då är det svårt att pressa tillbaka muffen då den är böjd.
Användarvisningsbild
av apersson850
Man kan alltid chansa. Men det får nog anses rätt dumt i detta fallet att inte lossa batterikabeln först. Du ska ju dessutom koppla bort dörrmodulen, i och med att du lyfter av dörren. Rent allmänt rekommenderas att du väntar minst fem minuter från det att batteriet kopplades bort tills det att du börjar koppla bort styrenheter, så de hinner spara vad de ska spara först.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]