Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1379023
Hej.

Jag tog bort mitt bränslerelä då jag märkte att det klickade inte när man vrider på nyckeln.

Jag tog och mätte upp på reläsidan och utgångssidan på reläets fästpunkter. Men det visade sig att reläet drivs bara med 4.5 volt och spänningafallet över reläet är runt 7.5 volt. Det som ska driva pumpen.

Jag har testat bygla över reläet, men inget verkar fungera.

Vad har ni för förslag?
Dessutom fladdrar spänningen och det verkar som att det finns ett chip i bränslereläet. Kanske någon digital kod?
Bilagor
20200510_165008.jpg
20200510_165008.jpg (641.77 KiB) Visad 1219 gånger
20200510_165044.jpg
20200510_165044.jpg (715.37 KiB) Visad 1219 gånger
#1379027
Skumt..
Har du kollat att multimetern är okej, visar den 12V om du mäter direkt på batteriet?
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1379028
Erik Å skrev:Skumt..
Batteriet är helt nyladdat och satte dit den för 2 dagar sedan.

Just 7.5 volt fladdrar. Jag har även testat mäta strömmen på reläet utgång och det passerar 0 ampere.
Jag har även testat att ta bort skyddet på reläet och sedan vippa på den där metallvippan. Alltså jag manuellt manövrerar reläet med fingret. Pumpen låter icke!

Jag hade först problem med antennringen, men det var bara en felkod jag kunde radera. Sedan var det klart.
#1379029
Styrsignalen på pin 31B kan säkert vara någon pulsad historia men du borde se 12V på pin 15, jord på pin 31 och 0V på pin 87 (utgången till pumpen) om du mäter i sockeln med reläet urtaget.
Och byglar du 15 - 87 med en kabelstump så ska pumpen gå och du ska ha 12V på bygeln.. Har du spänning där men död pump så är det dags att felsöka vid pumpen skulle jag gissa :-)
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1379030
Erik Å skrev:Styrsignalen på pin 31B kan säkert vara någon pulsad historia men du borde se 12V på pin 15, jord på pin 31 och 0V på pin 87 (utgången till pumpen) om du mäter i sockeln med reläet urtaget.
Och byglar du 15 - 87 med en kabelstump så ska pumpen gå och du ska ha 12V på bygeln.. Har du spänning där men död pump så är det dags att felsöka vid pumpen skulle jag gissa :-)
Om det är pumpen? Vilken pump är det då? Jag har sadeltank.
#1379032
Ingen aning, i Haynes-schemorna finns bara en pump :P
Tror du inte båda är parallellkopplade om det är två?

Matningen till pinne 15 på pumpreläet kommer från säkring F12, har du kollat att den är hel? F12 matas i sin tur från huvudreläet och huvudsäkring F8
#1379033
Erik Å skrev:Ingen aning, i Haynes-schemorna finns bara en pump :P
Tror du inte båda är parallellkopplade om det är två?

Matningen till pinne 15 på pumpreläet kommer från säkring F12, har du kollat att den är hel? F12 matas i sin tur från huvudreläet och huvudsäkring F8
Nu blev det mycket här? Vad ska jag exakt göra?

Nu hittade jag en sak!

Bild

Detta stämmer ju för mig. Alltså betyder det att reläet får sin ström. Men det klickar inte.
#1379034
Testa att bygla 15 - 87 med ett utvikt gem. Då ska pumparna gå! Isåfall är förmodligen bränslepumpreläet trasigt.

Går pumparna inte trots bygling så mäter du spänningen på bygeln relativt chassie.
Finns där inte 12V så får du felsöka baklänges mot F12, huvudrelä och huvudsäkring F8
Finns 12V så behöver du mäta vid tanken och se om spänning finns på pumparna. Avbrott i kabel eller båda pumparna trasiga.. ?
#1379035
Prova gör som i bilden; mät resistans mellan 87 och chassie (utan bygling!) , är där ca 1 ohm så har du förbindelse mot minst en pump ;-)
#1379037
Och när du spänningsmäter så måste förstås nyckeln vara i läge II så att huvudreläet är draget, annars blir det tji spänning :-)
Flödar förgasare

Hej Vi har spårat upp min gamla a-traktor […]

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]