Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobiaskrisp
Hej,
Skulle starta min VOLVO S60 (2005:a), och hade i början lite problem att vrida om nyckeln. Efter lite ruckande lyckades jag vrida om nyckeln men upptäckte till min stora förvåning att jag inte kunde styra ratten. Nu kan jag alltså starta bilen och åka fram och tillbaka men inte styra något. Någon som har en idé om vad jag kan göra?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Gosh, sådana fel får inte inträffa.. Det skulle ju faktiskt kunna leda till en dödsolycka.
Skulle vara intressant att höra Volvos förklaring
Om detta hände i USA så tror jag att NHTSA skulle kräva åtgärder..
av MickeM
Jag håller med.
Det där borde Volvo vara intresserade av, lika som om en airbag smäller utan uppenbar anledning.

Att något hänt tändlåset/rattlåset är ju uppenbart, och något vanligt fel är det inte.
Jag har aldrig hört om det förut, faktiskt.
av MickeM
sicnarf skrev: sön 10 maj 2020, 12:03 Kan det vara fel på servopumpen, servorem etc som gör detta?
Vänta nu.
Hur beter sig felet EXAKT?
Jag fick i trycket av att det är tvärstopp med bara ett jättelitet glapp, precis som när rattlåset är i.

Eller går det bara tungt?
I så fall kan det vara servon, eller rattaxelknut, osv....
Multiremmen så skulle generarorlampan lysa också.

Är det tvärstopp (speciellt efter att tändlåset krånglat) så är det ju troligen rattlåset som inte gått ur.
Användarvisningsbild
av Erik Å
sicnarf skrev: sön 10 maj 2020, 12:03 Kan det vara fel på servopumpen, servorem etc som gör detta?
Nope, det ska gå att styra i alla fall även om det går lite tyngre utan servo.
Visst, om kuggstången eller kuggdrevet i styrservot havererar men sånt får bara inte hända.. Sådana fel får högsta allvarlighetsgrad när man gör FMEA-analys pga konsekvenserna.

En bekant på jobbet råkade ut för det vanliga felet att nyckeln inte går att vrida runt på sin S60 och löste det med välkända fixen att vrida runt nyckeln med våld. Sen funkar allt till synes normalt men man kan ju undra var delarna inne i låset som man uppenbarligen våldat sönder tar vägen sen..
av tobiaskrisp
Det är precis som du säger MickeM, det är tvärstopp med ett jättelitet glapp. Så att rattlåset/styrlåset inte gått ur är jag ganska säker på. En kompis skulle kolla på det genom att skruva upp någon kåpa under ratten. Hoppas det hjälper :)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag tycker du ska kontakta Volvo och klaga lite..
Som sagt, i USA skulle sådant kunna orsaka en recall och sånt brukar kosta högvis med pengar.
Ett nytt rattlås till dig vore ju en spottstyver i sammanhanget :-D
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]