Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av P165B
Har fortfarande inte fått den beställda lambdan. Det var ingen standard modell till denna 850. Den har samma Volvo detaljnummer som den som suttit där i många år.
Har sökt vaccumläckage efter bytet av dåliga slangar. Hittar nu inget som drar tjuvluft. Testade med att byta MAP sensorn till en ny. Tyvärr ingen skillnad. Den tvärdör vid ca 3000varv. Svag som en trött moped.
Men går vid stillastånede varva upp till 6000varv.

Bara fortsätta vänta på lambdan. Får låna en specialhylsa för lambdan, så får vi se om den funkar att lossa lambdan.
av P165B
Nu är lambdasonden utbytt till en Volvo original med samma detaljnummer som den som suttit i bilen. Fick loss den med en rörtång underifrån utan att skada den gamla :-)
Men bilen går fortfarande riktigt dåligt :crying: Varvar upp skapligt till 3-3500 varv sedan kommer väggen. Som att trampa i koskit när man trycker ner gasen. inget händer mer än att pedalen inte reagerar. motorn protesterar och vill inte öka alls. Snarare tvärt om så vill den sakta ner. Går mest på lite högre varv. Svag vid försök till lite segdragning.

Ja jag vet inte riktigt vart jag ska fortsätta sökandet? Bränslet trots allt? Filter bränsletryck? Eller kan det vara gasreglage sensorn? Idag gick luften ur mig. Kanske jag fått lusten tillbaka i morgon att söka fel? :-(
av P165B
Hallå på er därute bland erfarna och kunniga på 850 !

Som ni ser så är lambdan bytt till en Volvo original, utan skillnad på problemen.
Har hittat två trasiga vaccumslangar som nu är utbytta. Vaccum på tomgång ligger på drygt 7kg.
Temp-sensorn är utbytt på slangen från luftrenaren.
Provade att montera en ny MAP sensor.
Nya original tändstift.
Rengjort spjället för gasregeringen på insuget.
bytt bränslefiltret idag. Ja bilen går lite bättre efter filterbytet men tendenserna till att vägra öka farten när gasen trycks ner snabbt finns kvar.

Den smårycker i vissa varvtal. inga larm via felmeddelanden. Går efter filterbytet jämt och fint på tomgången. Tidigare kunde den bluddra o stanna efter en 20- 40 sek efter start, men starta igen utan problem för det mesta. Bränslepumpen surrar varje gång tändningen vrids på.

Börjar misströsta något kring köpet av en 850 när felsökning verkar vara lika svårt för mig som forumet?

Har misstankar nu på vanliga tänddelar som fördelarlock rotor tändkablar och tändmodul. Men även bränslepump och kontaktstycke för gasregleringen.

Tar gärna emot tips som ni kan ha kring detta problem med orkeslöshet och ryckande.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Trottelpositions givaren. Den är som en volym kontroll på en gammal radio den blir dålig med åren.
Har en V70 99a med 144hk 10 v motorn B5252s fenix 5.2 motor styrning det är väl samma som du har vad?.
Min var bluddrigast vid ett visst läge vid gaspå drag bytte sagda givare då gick den bra igen. Den heter Bosch 0280 122 001. Made in germany ska det helst stå.
Dyr så in i helvitte ny men jag köpte en på skroten som råka funka. En kunnig polare mätte upp den gamla och den var död på 4 ställen över registret.
Bytte även stift kablar lock rotor vid ett senare tillfälle men för min del var det för den inte gilla fukt o kyla när den stått still ett tag.
Möjligt att de grejorna är dåliga på din glys lite i locket till att börja med. Tändkablarna kan ha överslag från o till. Det finns en kille här på forat vid namn Micke M. Han brukar reka o testa med eltejp på kablarna från tändhatten o en bit upp på kablarna. Det har ofta visat om kablarna varigt dåliga eller ej.
Själv bytte jag bara ut hela skiten direkt eftersom jag är lat men då var det slut med all jävelskap vid kall o fuktigt väder.

Om jag är kunnig på moderna bilar svar nej.
av P165B
Hej! Tack för tipsen :-)
Nu har jag bytt gaslägesgivaren. Lite bökig att byta. Tyvärr ingen skillnad. Vägrar öka farten ibland. Man blir ståendes utan ork när man släpper kopplingen. Men går att vara upp utan att belasta motorn.

Men tror heller inte att det är katalysatorn som jag också fick tips om. Verkar vara fabriksmonterade avgassystemet som sitter kvar. Finns inte en enda skarv på hela avgassystemet!! :-/ Till och med katalysatorn är fabrikssvetsad utan flänsar som brukar sitta på alla andra modeller. Så det blir det sista jag ger mig på och sågar sönder för att montera ny kat. Men har det på listan att prova, men längst ner ;-)

Går att köra i motorvägsfart utan problem när man väl tagit sig upp i fart. Det är mer vid vissa varvtal som den hostar till och vägrar.

Vid bränslefilterbytet så ändrades nivån där "väggen" kommer. Förut kom den vid ca 3000varv nu har gränsen flyttats till 4000var efter nytt bränslefilter. Kan det vara bränslepumpen som börjar ge för dåligt tryck? Kan vara kinkig vid start också. Startar oftast på andra försöket. Men går som sämst när den är kall. Efter ca 10 min går den bättre, men inte bra.

Skulle kunna vara tempsensorn som sitter under termostathuset? Har ju bytt tempsensorn på insuget.

Har införskaffat nytt fördelarlock och rotor som jag också ska prova.
av P165B
Rotor och fördelarlock bytt. Motorn tvekar fortfarande i mellanregistret. Går bra upp till ca 3500 varv sen kommer väggen och småryckandet. Över 4500 varv drar den iväg igen :-o

Tändmodulen??
Användarvisningsbild
av gubbstrutt

Åk till nån som kan testa bränsle trycket med en mätare.
Har du kollat så det inte är ett råttbo i luftburken och dess två ingångar. Kostar ju inget.
av P165B
Jag gillar verkligen Robert :-)
Han har goda råd om 850 för alla typer av fel.

Jag har provat mäta bränsletrycket på tomgång, men mätaren räckte inte till.
Ja jag ska testa att byta tempgivaren under termostaten innan jag lämnar in den för bränsletrycket.

Uppskattar alla tips om felsökningen även om snart alla komponenter är nya på bilen. Den kommer att bli i nyskick innan det är klart :-D
Jag får möjlighet att lära mig hur motorn funkar. Är ju lite annat en en B18 med en Zenith 36 som jag verkligen har koll på ;-)
av P165B
Har bytt tempsensorn under termostaten idag. Tyvärr var det inte fel på den heller :-(
Luftfilter och burken såg ok ut. Inget råttbo.

Nästa steg är att lämna in så bränsletrycket får mätas på riktigt i belastning.
Kvar att misstänka:

Bränslepump
tändmodul
tändkablar

Återkommer med fler rapporter

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]