Du brukar ha en hög nivå på dina inlägg och vara allmänt påläst.
Tackar..
Men i denna tråd börjar du likna en rättshaverist. Var du med på Hvitfeldtska gymnasiet och träffade elaka poliser
?
Öh..?.? nej...ser inte heller relevansen i den kommentaren..Skulle vi mötts där då eller ?
OK Camaro69 , för att göra mitt inlägg lättare att förstå så kan jag förklara vad jag menar:
Polisen skall rapportera förselser, eller om han så önskar, låta bli.
Vad han däremot inte skall, eller får för den delen, ändra det det som hänt. Om han bjuder på "rabatt" så skulle det kunna vara av två skäl.
1: Han är osäker på mätningen, och skall i det fallet över huvudtaget inte rapportera, eller låta domstol avgöra om mätningen kan anses vara tillförlitlig.
2: Du är en sådan person som på något sätt behagar honom, antingen genom uppträdande eller annat. Han agerar då i effekt domstol genom att sänka ditt straff genom att på felaktigt sätt rapportera din förseelse.
Kortsiktigt är ju alternativ 2 behagligt för den drabbade (och kanske även jag hade nappat, man vet ju aldrig..) men knappast förenligt med rättssäkerhet. Skulle det vara så att man tillåter förfarandet så öppnar det upp för godtycke, vilket i sin förlängning skulle kunna leda till ett fall liknande det med den avvisade konstapeln i mitt inlägg ovan. Där jag menade att han la på några km/h extra p.g.a dåligt humör..
Jag tycker personligen att alla rapporteringar skall göras enbart med hårda bevis såsom t.ex traffipaxfilm eller videoupptagning/foto på mätningen så att alla tveksamheter undanröjs. Och då givetvis att platsprotokollet över mätplatsen där man bl.a kolla skyltar och aktuell gällande hastighet är riktigt.
Om man blir rapporterad av efterföljande "vanlig" polisbil där föraren kolla på mätaren och tyckt att du kört för fort, så tycker inte jag att alla de krav man kan ställa på en korrekt mätning inte är uppfyllda. Och skulle inte erkänna. Och med ganska stor säkerhet skulle inte heller domstolen bifalla. Erkänner du på plats så provas inte förutsättningarna alls, och du får böta oavsett om det är rätt eller fel..
/Thomas