Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av polkakung
Hej! Mitt i bilsemestern så började bilen läka bensin. Den har trilskat lite tidigare och varit svår att tanka fullt. Nu läcker det vid tankning och en stund efter, sedan slutar det. Tändningen avslagen så det borde inte vara bensinpump. Det ser ut som om det kommer från en punkt aningen bakom tanken på dess högra sida. Jag kunde känna mig fram att en av de två små slangarna från påfyllningsröret leder ungefär till samma område, men jag har inte varit under bilen medan det läcker så jag är inte bergbombis på positionen. Jag har funderat lite på om det är så att avluftningen från tanken har satt igen helt och hållet så stiger bränslenivån i påfyllningsröret så pass mycket att det rinner ut i den slangen. Är det möjligt? Någon med andra idéer?
av borstarmicke
Finns annan tråd här om detta med en del tips.

Följde en annans råd där och sänkte höger subframe bak så långt det gick utan att bultarna släppte helt och fick då lite mer åtkomst via hjulhuset. Fortfarande en pina i häcken, men görbart... Brorsans svåger lämnade in sin xc70 -01 för detta, gick på strax under 9k med nertagning av tank... slangen med klämmor kostar ca 200:-.

Man måste även lossa slangstump nr. 22 oxå om man gör det via hjulhuset och man behöver nya slangklämmor där oxå. Volvos originalklämmor går att bryta isär med en smal skruvmejsel.
av frebor72
Jag har också gjort det där bytet. Väldigt trångt men som sagt görbart. Några saker som ghorde det enklare för mig:
- jag tejpade en rakbladskniv på en pinne och skar upp den famla slangen lite. Dä lossnade den lätt från tanken. Dock skar jag inte helt igenom.
- man måste vara noggrann med vilken vinkel slangen hade när den plockades bort så att man sätter tillbaka den nya på samma sätt.
- man måste smörja insidan av slangen med typ silikonspray så att den glider på lättare.
- om man inte kommer ät kan man hoppa över den lilla slangen. Den brukar inte läcka tydligen. Jag kom inte åt att ta bort den
Användarvisningsbild
av Greffel
Visst det är trångt men det är ju bara att göra, har inte hört någon som misslyckats med detta. Mina bilder på operationen finnes här:
viewtopic.php?f=19&t=151202&start=10

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Trodo.se har värmepaket i olika kvalitets- oc[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

@Malmstroem , Det där är bara för […]

Jag har Ystad Energi, som får el från […]