Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jani_K
Har en 745 -91:a som ena fjäderbenet fram är dåligt dvs att stötdämparn är helt slut. Bilen har ABS och nu kommer frågan: Går det att ta ett fjäderben från en äldre 740 och flytta över nav och hela paketet? För jag har ett fjäderben från en äldre 740 liggande. Mvh Jani.
av Glidan
Jag har en liknande fråga just nu,jag visste inte att det var så besvärligt att byta.Hade jag vetat detta så skulle jag köpt bättre kvalitet på dämparen.Lycka till med bytet om delarna passar.
av Jani_K
Ok hoppas att de inte är allt för mycket jobb att riva loss fjäderbenet men jag återkommer med info om hur det har gått för mig med de :D
av Jani_K
Nu har jag plockat bort det gamla fjäderbenet och det satt som fan kan jag lova. Värst va bromsoket själva bultarna satt som bara den och den ena bulten va nästan runddragen märks att förra ägarn inte har haft rätt verktyg att lossa grejerna med. Passade även på att byta stabilisatorstaget och länkarmslagringen när jag ändå har allt löst. Nu ska det friska fjäderbenet dit.
Senast redigerad av 1 Jani_K, redigerad totalt 0 gånger.
av Jani_K
Nu är det nya fjäderbenet på plats va lite pill att få dit allt igen men det gick. Skulle flytta över navet från det gamla benet till de nya. Muttern satt som fan fick ta långt rör som jag fick lägga lite vikt på så de lossnade.
Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samm[…]

Volvo V60 2014

Jag vil stänga av start/stop funsjonen men […]