Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PebbleGrey
HeavyMetal skrev: fre 08 maj 2020, 13:25 Glöm inte tonade rutor och lackskydds behandling.
Väljer medvetet bort toning och ersätter med gardiner. Jag var ung när första Fast & Furious släpptes och får extrema Boyracer vibbar av toning haha :sick: Dessutom blir det väldigt mörkt i baksätet för barnen en molnig höstdag?

Jag köper att vissa tycker det ser tilltalande ut. Men finns det några praktiska fördelar för de 6 k det kostar?
av XC888
PebbleGrey skrev: fre 08 maj 2020, 18:30 Väljer medvetet bort toning och ersätter med gardiner. Jag var ung när första Fast & Furious släpptes och får extrema Boyracer vibbar av toning haha :sick: Dessutom blir det väldigt mörkt i baksätet för barnen en molnig höstdag?

Jag köper att vissa tycker det ser tilltalande ut. Men finns det några praktiska fördelar för de 6 k det kostar?
Avseende tonade rutor, för min del var en av anledningarna för det tillvalet insynsskydd. Detta med tanke på om man har glömt något "lockande" som kan sluta med en snabb smash-and-grab. Men dina gardiner kanske också ger det insynsskyddet...
Användarvisningsbild
av Derank
slippa få in solen i baksätet, det brukar kunna bki riktigt hett en solig sommardag för kidsen annars , och så tycker jag det ser snyggt ut.
av PebbleGrey
Tumme upp för input gällande toning. Det finns alltid argument för och emot det man vill/inte vill ha :-D.

Jag tänker så här.
För att undvika bilstöld:
1. Lämna aldrig något stöldbegärligt synligt i bilen ( man ser ju även igenom toningen om man nu är så nära)
2. Tänk alltid på var du parkerar.
3. Välj laminerade rutor som man knappt tar sig igenom med slägga.
Summerat är min uppfattning att toning skyddar ytterst marginellt mot bilstöld i det större perspektivet.

Gällande baksätesklimat:
Bilen har AC. Toning finns inte på framrutor. Det blir definitivt varmare fram än bak iom vindrutan. Gardinerna gör att skarp sol kan tas bort vid behov och ljus släppas in vid behov.

Är det inte så att många väljer toning för att det är snyggt? Bara att erkänna ;-)
Användarvisningsbild
av grillchips
Schyy, jag försöker sälja in toning till frugan med alla dessa HIMLA praktiska skäl. Personligen? För att det är snyggt. Tona kan man ju både enklare och billigare göra efteråt.

Har gardinerna i vår bil och visst hjälper de, men insynsskydd är de verkligen inte.
av PebbleGrey
grillchips skrev: fre 08 maj 2020, 21:20 Schyy, jag försöker sälja in toning till frugan med alla dessa HIMLA praktiska skäl. Personligen? För att det är snyggt. Tona kan man ju både enklare och billigare göra efteråt.

Har gardinerna i vår bil och visst hjälper de, men insynsskydd är de verkligen inte.
Nu snackar vi ;-) Exakt så här vänder o vrider jag på all ”måste” utrustning mot mig själv och min sambo. Gillar straight up den verkliga anledningen till att man föredrar en utrustning.

Mitt tydligaste exempel är stereon som nu blir HK. (Försökte tjata in B&W haha). Argument; ”Vi får igen minst hälften när vi säljer.” och ”Originalstereon låter som en klockradio” (utan att ha lyssnat haha).

Sanningen; jag vill kunna vrida upp sinnessjukt högt en gång i halvåret när någon bra låter kommer på radion. Och jag gillar att det står Harman Kardon på högtalaren. 8-)
av Nystrom7
Provlyssna HK anläggningen innan du beställer är mitt tips.
Är den som i dom s och v60 jag provat så är det inte värt pengarna.
Jag har premium sound med subwoofer i min och det känns många gånger bättre, framförallt betydligt bättre bas och högre volym.
Men HK kanske är bättre i v90?
av Lövet
Det går ju inte att säga några "sanningar" vad gäller utrustning. Vad som är viktigt för en är helt ointressant för andra. En sak man dock kan tänka på är ju att vissa saker är enkla att eftermontera och då slipper man tvånget att välja det från början. Exempelvis tonade rutor, dragkrok, större fälgar är tämligen enkelt att eftermontera. En HUD eller liknande är vanligen svindyrt (dyrare än nytt) och i vissa fall tekniskt omöjligt.
av PebbleGrey
Nystrom7 skrev: lör 09 maj 2020, 11:23 Provlyssna HK anläggningen innan du beställer är mitt tips.
Är den som i dom s och v60 jag provat så är det inte värt pengarna.
Jag har premium sound med subwoofer i min och det känns många gånger bättre, framförallt betydligt bättre bas och högre volym.
Men HK kanske är bättre i v90?
Jag fick möjlighet att provlyssna HK förra veckan och B&W innan dess. Som sagt ej lyssnat på standardljudet. Är ingen audiofil men min bedömning är;

HK = Ett ordentligt tryck även på högre volymer nära max. Dock inte kristallklart?

B&W = Bland det bästa jag lyssnat på i ljudväg i bil. Jämför exempelvis med störst B&O i en S-klass för några år sedan.

Kommer definitivt lyssna på standardstereon innan låsning. Kan dock inte tänka mig att den är i närheten av HK? I så fall är det sjukt :-D

Eftersom batteriet INTE! tar emot någon Ladd[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&a[…]

Skillnaden är att man inte köper en elbi[…]

Värmepaket Volvo 240

Tog loss värmepaketet utan att ta loss instru[…]