Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s0924
Hej, jag har en s60 -06, 140hk, manuell, 27k mil, ok service. Har några frågor:

1. Vid start går den upp i 1600 varv en stund och sedan ner till 800. Ska det vara så högt?

2. När jag lägger i ettan o kör iväg så är det viss tvekan först och sedan kommer ett gasryck innan den går ok igen på högre varv. Det här rycket är inget vidare trevligt och min fråga är vad som går att göra åt det?

Jag har nyss köpt bilen och den går bra i övrigt, men jag vill gärna komma till rätta med detta, förhoppningsvis utan verkstadsbesök :) så jag är tacksam för svar och synpunkter!

Hälsning, Sven
Användarvisningsbild
av frasse4
1. Ja det är normalt. Den går på förhöjt motorvarv för att snabbt värma katalysatorn. Det är många bilar som gör det men det märks extra tydligt på Volvon.

2. Jag förstår inte riktigt vad du menar, men det låter inte normalt. Menar du att motorn missar?
av s0924
Tack för svar! När jag gasar lätt för att köra iväg, så känns det som om motorn tvekar lite och sedan kommer gaspådrag så det rycker till innan motorredponsen blir jämnare på högre varv. Det blir alltså ingen lugn start utan det rycker till liksom och det gillar jag inte. Måste gå att åtgärda tänker jag. Men hur?
Användarvisningsbild
av frasse4
Vet du när tändstiften är bytta? Missar den på låga varv vid belastning brukar det vara tändstiften som är slut.
av s0924
Den är servad enligt plan, så det borde vara ok, men jag ska byta dem. Det verkar som om motorn får för mycket bensin och sedan för lite för att därefter bli normalt tillflöde.

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Trodo.se har värmepaket i olika kvalitets- oc[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

@Malmstroem , Det där är bara för […]

Jag har Ystad Energi, som får el från […]