Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjoflöjt alla trevliga damer och herrar på detta eminenta forum.

Jag har precis införskaffat mig en begagnad XC60 D3 2012a. Detta är min första bil och jag är minst sagt tämligen obevandrad vad gäller bilar och hur de fungerar. Hursomhelst, bilen rullar på finfint men jag upptäckte nu att när jag haft bilen i garaget över natten, eller den stått oanvänd en stund, och jag kommer och muntert låser upp den med nyckeln så händer ibland följande:

1. Ett relativt högfrekvent ganska tyst pipande ljud från motorhuven uppstår när jag låser upp bilen .
2. 4-5 sekunder senare låter det plonk, eller plopp... eller till och med tjouff - ni får välja ljudeffekt själva, och så blir det tyst. Bilen startar som vanligt.

Samma sekvens kan utspela sig även när jag parkerat bilen och låser den. Det verkar bara ske när jag inte använt bilen på ett tag. Om jag direkt efter detta ljud låser och låser upp igen så spelas inte detta ljud upp.

Är detta normalt, typ någon form av uppvärmning eller start av någon fantastisk mekanik i bilen som måste vara redo för att jag skall starta bilen? Är det något speciellt jag bör kolla? Jag kan inte minnas att jag hörde det under de första veckorna, men det är först nu jag haft den i ett knäpptyst garage, så jag kanske bara inte tänkt på det innan.

Om detta är det vanligaste fenomenet i världen så ger jag er härmed tillåtelse att skrocka högt över min okunskap, bilar är för mig ett helt okänt område än så länge. :-D
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]