Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jan-A
Ojdå, fel inlägg :-)
Jo, men det är nog bara om man har den installerad original.

Korrekt svar:
Jo det påstås att ljudet till suben processas hårt. Någon med insyn och insikt påstod det.
Senast redigerad av 1 Jan-A, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bjornw
Möjligt att det i original görs något med signalen men den tål ju vad den tål. Hade original sub i förra bilen och tycker nog den här spelar lika eller lite mer eftersom jag kan justera fritt på slutsteget.

Har reservhjul så den baljan är typ full, men annars hade rymts en rätt stor eller två mindre lådor där som helt klart gett bättre flås än original.
Vilken låda köpte du?
av Jan-A
Råkade svara fel på förra inlägg....
Jo det påstås att ljudet till suben processas hårt. Någon med insyn och insikt påstod det.

Denna sub köpte jag (har bara lagningskitet, inget reservhjul):
https://bilstereohornan.se/produkt/esx-qsb6/
Skulle gärna ha lite kraftigare bas, men det ryms inte så mycket mer om man vill ha bagageutrymmet fritt....
av least
Om man tänker sig att man bearbetar signalen till subwoofern, så betyder det att man slänger bort den allra mesta av informationen.
Det är endast det lägsta frekvenserna man vill ska nå subwoofern.

Så jag blir riktigt nyfiken på vad det är som man processar?
Kan det vara att man ändrar längden/tiden på signalen så att subwoofern spelar anpassat till bilens kaross?
av Jan-A
Har egentligen ingen aning, men en redig killgissning är ju alltid på sin plats...
Man mäter säkert upp frekvensgången och kompenserar både för högtalerelementets, slutstegets och karossens inverkan.
Sen har man säkert också möjlighet att tidsförskjuta de övriga signalerna så att man får ett bättre uppförande totalt sett.

Slog om till 12000 mil idag. I år blir det i[…]

Vilken mjukvara har ni?

I min bil tänds inte alltid innerbelysningen […]

Balans ljudsystem

Varit lite orolig iom denna tråd då […]

Sök här på jagrullar på &quo[…]