Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Drekkus
Hej!

Jag beställde en V60 R-Design någonstans i mars och hade sista ändringsdagen den 7:e april. Jag ville lägga till Four-C på bilen och åkte dit till säljaren den 6:e april för att göra det. Problemet här är att på grund av den rådande coronapandemin att Volvo hade dem låst alla sina bilar på beställning, enligt min säljare. Bilen har fortfarande inte börjat byggas än nu i maj och hur mycket min säljare än försöker att be dem lägga till Four-C så vägrar dem göra det eftersom bilen är "låst". Jag är väldigt irriterad nu eftersom jag ändå bad om ändringen innan den skulle låsas, inte mitt eller min säljares fel i detta fall. Min säljare säger att jag kan få någon kompensation, men jag känner inte att något kan kompensera det.

Finns det något annat jag kan göra? Någon annan som kanske varit i samma situation.

Tack.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Du menar inte 7 maj?
Hur som, har du fått papper på ett visst datum för senaste ändringen?
Annars skulle jag försöka kräva att häva köpet och lägga en ny beställning.
Användarvisningsbild
av GustavB
Superkul att lägga ny beställning med leverans i november/december....
av Keiser
Inte meningen att tracka ner och du tycks inte gjort något formellt fel men varför väntar man till sista dagen med en option som du tycks känna att du inte kan leva utan?

Vad står det i kontraktet, brukar det inte finnas ett avsnitt om just detta? Själv är jag tveksam om det är skäl nog att avbryta kontraktet, oklart hur coronasituationen (extraordinära omständigheter) påverkar. Mycket beror nog på relationen till säljaren men han tycks ha erbjudit dig kompensation, vilket kanske kan tyckas vara rimligt?
Användarvisningsbild
av Drekkus
En liten update. Ja, jag åkte 1 dag innan den skulle låsas. Men det ändrar inte saken att jag har fått ett datum där den ska låsas, jag gjorde ändringen innan dess. Jag var väldigt tveksam om Four-C med tanke på priset men annars var jag helt säker på att jag ville ha det.

Ja, jag har fått ett erbjudande om kompensation, men dock är det enda jag kan få är ett styling paket, dock måste jag fortfarande betala en del samtidigt som jag inte är intresserad av det.

Ifall jag vill häva köpet måste jag betala en viss procent av bilens värde. Eftersom bilen är dyr så är det ett för stort värde att betala. Tycker att det är konstigt eftersom min anledning till att häva köpet är för att dem gjorde fel, samtidigt som dem fortfarande inte har börjat bygga den än.

Vad kan jag göra annars?
av seqerlars
Om du fått ett skrifitligt datum när bilen ska låsas och se låser den innan det så har de brutit mot ert avtal och du har rätt att häva det utan att du ska kompensera Volvo en krona. Det kan i stället vara så att de kan bli kompensationsskyldiga mot dig om detta medför dig extra kostnader. Tex om du redan har köpare på din befintliga bil mm. Stå på dig och om du väljer att behålla bilen oavsett så förbered dig på att detta är exakt hur Volvo behandlar sina kunder.
Användarvisningsbild
av Drekkus
HeavyMetal skrev: lör 09 maj 2020, 21:58 Konstigt att dom inte kan fixa det innan bilen ens är byggd när dom vet att du hade en dag på dig att göra ändringar.
Ring nån högre chef och förklara för hen.
Tydligen är den "låst från fabriken" och det går inte att ändra på den alls. Väldigt konstigt att ett företag som Volvo inte har gett ÅF möjlighet att kontakta fabrikerna. Ska åka dit och fråga om jag kan prata med någon chef. Bilens leveranstid har förlängts med 2 veckor, vilket måste tyda på att den inte har påbörjats tror jag.
Användarvisningsbild
av Drekkus
seqerlars skrev: lör 09 maj 2020, 22:37 Om du fått ett skrifitligt datum när bilen ska låsas och se låser den innan det så har de brutit mot ert avtal och du har rätt att häva det utan att du ska kompensera Volvo en krona. Det kan i stället vara så att de kan bli kompensationsskyldiga mot dig om detta medför dig extra kostnader. Tex om du redan har köpare på din befintliga bil mm. Stå på dig och om du väljer att behålla bilen oavsett så förbered dig på att detta är exakt hur Volvo behandlar sina kunder.
Det är det som också är problemet, jag sålde min gamla XC60 för detta köpet och det är väldigt svårt för mig och min familj att ta sig runt med bara en bil nu de senaste månaderna. Vi måste nästan ha den snart. Ska försöka prata lite mer och se hur det ligger till med en sådan kompensation, men gissar på att det inte blir något.

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]