Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
https://webcat.chassit.se/stotdamparsat ... -1388.aspx
Är det de här dämparna ni kör på?. Men jag hade inte tänkt byta dämpare fram då de som sitter ser ganska nya ut. De ser dessutom ut som de dämpare som visas här och mina verkar även hårdare än vanliga dämpare ej monterade av mig. Bara nyfiken kolla på deras sida den sats med fjädrar som visades var till 850/855 kanske är samma till S/V 70 vad vet jag?.
Det gick iaf att välja fjädrar och om man ville ha dämpare med kortad kolvstång.
Submarine din rullomkrets är 198.5 och min 193.6. enl ABS wheels omräknings grej.
Du har ju 6.5" fälgbredd och jag 7" hmm jo du har 12.7mm smalare fälg än mig.
Bra med bild så man får ett hum om hur det ser ut :-D . Men jag håller mig isf till 40mm runt om.

https://vparts.se/se/v70/volvo-v70-1997 ... 0-c70.html här har jag hittat nått som jag inte riktigt har koll på.
Är det de här grekorna till för att kunna justera till en framvagn som är sänkt?.
av Adam0148
Det du gör med camberbultarna från vparts är att du byter ut övre bulten som håller fjäderbenet i spindeln.
På grund av klacken på bulten skjuter du fjäderbenet ut eller in och därmed ändras camber.
Du kan säkert byta bägge bultarna i spindeln för att få extra stjustering

Fjädrarna finns i olika styrka beroende på kombi eller sedanmodell. Beror dock på var du köper dem. Alla hemsidor har inte den valmöjligheten. Tror inte det har jättestor betydelse, blir kanske 5-10mm högre/lägre i bak om du köper fel
Användarvisningsbild
av Nexus
gubbstrutt skrev: tor 07 maj 2020, 02:02 Jag har ju 205 45 17 på sommar däcken. 40mm sänkning runt om blir nog bra för mig har mätt ser mycket bättre ut än standard iaf. Vill inte sänka så mycket.
Jag kommer bara att byta fjädrar. Var det inte din som det tog i lite i fram o bak samt moddat lite på innerskärmar?.
Hur stötig tror du min kan bli den är redan rätt stötig som den är @Nexus, ?
Stämmer att jag modifierat innerskärmar bak lite. Fram har det nött hål i plasten.
Fast en satts på 60/40 sänker inte 60 mm fram. Min var tokhög fram och jag kom över en satts för halva priset så den köpte jag. Hjulhusen bak är ju nerdragna mer än fram så vill man ha bilen estetiskt rak så är det 60/40 som blir snyggast. Jag upplever inte min alls som stötig. Men jag har alltid haft sänkta bilar så jag är van. Jag monterade nyligen en 40/40 sats på min 740 och den satsen sänkte inte ett skvatt fram så jag fick kapa ett varv på fjädrarna. 740in är betydligt stötigare köra trots den har 205 50 16.
Du köper självklart de fjädrar du vill ha och tydligen så skiljer det en del hur mycket de sänker beroende på tillverkare..

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]