Jag minns inte riktigt hur det ser ut men på baksidan av airbagens plåtburk så sitter en orange kontakt som man kan lirka ut. Sen kanske det inte finns någon mer kontakt på sladden in mot rullen.
Mellan bilens kabelstam och rullen finns med all säkerhet ett kontaktdon av något slag.
Så du har minst två kontakter, flatkabeln inne i rullen och förstås squiben inne i airbagen som det teoretiskt skulle kunna bli avbrott i. Förutom kablaget och kontaktdon till ECU:n
Och blir det fel på ECU:n så skulle den förstås kunna påstå att det är avbrott fast det inte är det.
Squiben tror jag har en resistans på 1.8 - 2.2 ohm (så var det på Autolivs grejer men Volvo köpte från någon annan leverantör)
Så i princip borde man kunna ta ur den orange kontakten ur airbagen, peta in benen på ett 2.2 ohm motstånd in i kontakten på kabeln, nollställa felkoden (kräver en bra felkodsutläsare, kanske VIDA) och testa om felet dyker upp igen. Försvinner felet då så behöver du en ny airbag
Enklast är kanske att mäta upp kontaktrullen. Den borde som sagt ha kontaktdon på båda sidor så att man kan mäta med ett universalinstrument att det är förbindelse igenom den.. Men undvik som sagt att mäta med airbagen inkopplad av skäl som uppgetts ovan
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65500 mil, borde väl kunna gå 100k. What could possibly go wrong? Oops..

Ny kupefläkt och nytt batteri monterat, rullar igen
