Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Joakimpettersson skrev:Jepp. Ac gasen fylldes på förra året. Kan vara en läcka på kondensorn då den har fått sig en smäll när jag körde på en Sten!
har du spårmedel i systemet kolla läckage med UV-lampa
av LaRy
Ett amatörmässigt, men fungerande sätt att kolla att kompressor /kylmedium fungerar bra, är att ställa på max kyla. Det går två aluminiumrör till kompressorn. Det ena röret skall bli rejält kallt, nära noll grader, det andra skall bli varmt, ibland riktigt varmt. Då vet du om kompressorn kyler och att det inte är något spjällproblem i bilen. Om ej, saknas kylmedium eller kompressorn är sliten.
När fyllde du på sist? Det finns ett konstant läckage genom slangar och kompressoraxel. Jag tror att de räknar med upp till 10% förlust per år är acceptabelt.
av Joakimpettersson
Jag gjorde som du sa. Satte kylan på Max och lät bilen jobba ett slag. Sen kände jag på rören. Det ens blev varmt och det andra blev kallt. Men inte jättekallt. Bara svalt liksom. Är det ett tecken på att kompressorn är kass eller kan det lika bra vara kondensorn?
av LaRy
Det röret som skall vara kallt, kan under vissa omständigheter t.o.m. bli frostat, det skall ligga nära 0 grader.
Lämpligt med läcksökning. Men jag antar att det alltid går igång. Är det mycket lågt gastryck finns en lågtrycksvakt som stoppar driften. Det finns en tidpunkt när omgivande temperatur gör att det går ibland och ibland ej.
Däcksfirmor typ Euromaster har riktig utrustning och kunskap. Definitivt billigare än Volvo vid fyllning av system, eller läcksök.
Man undrar vad teorin om utsliten kompressor baserar sig på? Finns det mekaniska missljud?
Jag hade nog låtit en firma typ Euromaster fylla/ läcksöka systemet. Jag antar att du ej har något fönster på torkfiltret. Har du ett sådant skall det ej finnas bubblor. Om det ät lågt tryck brukar man höra visslande ljud i kupén från AC.
av Joakimpettersson
Ja man hör ett visslande i kupén också. Det hördes direkt efter att en mekaniker fyllde på systemet förra året. Har inte hörts innan.
Har bokat en läckagesökning på måndag.
av LaRy
Rätt tryck gäller, men han hittade nog fel. Din bil hade troligtvis äkta freon från början. De nya miljövänliga är mycket mer känsliga för att det är korrekt tryck.
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]