Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Hoppas någon kan hjälpa mig lista ut detta.

Bilen har rullat 15800 mil. Vid gaspådrag så känner jag en viss vibration/osäkerhet från motorn vid de lägre varvtalen för att sedan försvinna när man kommer över ca 3500 varv.

Manuell låda

Bilen har komplett service historik från volvo verkstad.
Det är svårt att gissa sig till vad som kan vara orsaken till oklara symptom som vad du beskriver, både tidsödande och kostsamt att prova sig fram och byta komponenter på måfå.

Du behöver läsa ut felkoder som kan ge ledtrådar. En generisk felkodsläsare för OBD II för någon hundring kan räcka långt i detta fall.

Finns även blåtandsenheter man kan kopplar in i OBD II-uttaget som man ansluter till appar i mobilen för detta syfte. Jag använder bland annat en sån här ELM327-baserad BT-adapter (kostar ca en hundring) med appen Torque, funkar bra för att läsa motorrelaterade felkoder:
8ACC904D-E73B-4630-BF2E-7A38EA5E85C0.jpeg
8ACC904D-E73B-4630-BF2E-7A38EA5E85C0.jpeg (52.4 KiB) Visad 621 gånger
Tack för ditt svar.
Bilen ger inga felkoder

En polare till mig sa att det kan vara motorfästen/kuddar som var slitna, vet någon var man kan få fram en skiss på vart dom sitter?
Jag är precis i början på att lära mig om bilar så jag uppskattar verkligen alla tips jag får.
tack
Vad använde du för utrustning för att läsa av av ev felkoder som lagrats? Om du är ny på detta så kan det vara bra att veta att felkoder kan ha registrerats utan att ”Check engine”-lampan lyser, gäller även motorrelaterade felkoder. Sedan är det inte alltid enkla generiska OBD II - läsare fångar vad som finns, helst ska man köra med diagnosutrustning som kan läsa av alla bilens styrenheter och ge litet mer hjälp på traven om orsaker och åtgärder: Volvos system VIDA är att föredra om man har möjlighet att använda det.

Finns som du säger även rent mekaniska orsaker till problem av typen du beskriver, om det är dåliga motorkuddar borde det märkas vid snabb acceleration och kraftig motorbromsning mest tänker jag men där är jag litet mer osäker. En inspektion kan vara på sin plats, man brukar se rätt tydligt var kuddarna sitter men jag känner inte till din motor. Hoppas mer erfarna personer kan hoppa in här.
Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]

P00BD00 är borta nu. Det ska vara den som ger[…]

OM RYSSEN KOMMER

USA har ju tidigare pratat om att Europa mås[…]