Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 246
I vilka årsmodeller och tillverknigssveckor har ni Ad-blue i tanken?
Tänker i första hand på v90

En till fråga, blir bilar med Ad-blue skattebefriade i 5 år?
av PebbleGrey
Alla V90 diesel har Ad-blue och är Euro-6 klassade.

Sorry, det är inte 2015 och före dieselgate längre. Min V90 CC D4 kommer kosta 10 000 kr i årsskatt. På 5 år har vi gott från miljökämpe till miljöbov med diesel.

Parantes: Man kör inte med Ad-blue i tanken. Det är en separat tank som fylls på jämte dieseltanken. Bilen sköter sedan blandningen.
av beachman
PebbleGrey skrev:Alla V90 diesel har Ad-blue och är Euro-6 klassade.

Sorry, det är inte 2015 och före dieselgate längre. Min V90 CC D4 kommer kosta 10 000 kr i årsskatt. På 5 år har vi gott från miljökämpe till miljöbov med diesel.

Parantes: Man kör inte med Ad-blue i tanken. Det är en separat tank som fylls på jämte dieseltanken. Bilen sköter sedan blandningen.
Nja, inte riktigt.

Ad-blue kom först sent MY18, brytpunkt Vecka 46 om jag minns rätt (jag kan ha blandat i hop det med XC60/XC90 som var tidigare med Ad-blue). Samtidigt blev V90 Euro 6D-temp klassade. Det är ett hårdare test än Euro 6C. Euro 6d-temp testas under verklig körning. De sätter på ett aggregat på bilen också mäts b.la NOx och partiklar.

Miljöbonusen på dieselbilar har ingen koppling till AD-blue, den bonusen försvann den 1 juli 2018. Innan dess var det bara V90 D3e FWD och D4e FWD som var skattebefriade i 5 år.

Vill du ha miljöklassning måste du köpa en V90 D3e elller D4e registrerad innan den 1 Juli 2018, men då får du ironiskt nog en "skitigare" bil utan Ad-blue.
av PebbleGrey
beachman skrev: tis 05 maj 2020, 08:41
PebbleGrey skrev:Alla V90 diesel har Ad-blue och är Euro-6 klassade.

Nja, inte riktigt.

Ad-blue kom först sent MY18, brytpunkt Vecka 46 om jag minns rätt (jag kan ha blandat i hop det med XC60/XC90 som var tidigare med Ad-blue). Samtidigt blev V90 Euro 6D-temp klassade. Det är ett hårdare test än Euro 6C. Euro 6d-temp testas under verklig körning. De sätter på ett aggregat på bilen också mäts b.la NOx och partiklar.

Miljöbonusen på dieselbilar har ingen koppling till AD-blue, den bonusen försvann den 1 juli 2018. Innan dess var det bara V90 D3e FWD och D4e FWD som var skattebefriade i 5 år.

Vill du ha miljöklassning måste du köpa en V90 D3e elller D4e registrerad innan den 1 Juli 2018, men då får du ironiskt nog en "skitigare" bil utan Ad-blue.
Hade jag helt missat, tack för infon:) Jag är helt med på bonus-malus juli 2018 och WLTP-testningen som ger högre förbr.värden. Trodde dock att ad-blue kom redan på V70 när den fick VEA motor? Eller är jag helt ute och cyklar här med haha. Blandar kanske ihop med V60 förra generationen.
av Malmstroem
Så vitt jag vet har ingen V60 eller V70 av förra generationen ad-blue.

Jag har en XC90 D5 uttagen i augusti 17, som inte har ad-blue även om den har VEA-motor. Jag vill minnas att XC90 var de första som fick ad-blue vecka 46 2017. Sedan fick fler och fler av dieselbilarna ad-blue, och numera har alla det. Du når inte Euro 6d-temp utan ad-blue.
av beachman
Rättar mig själv en aning, XC60/XC90/XC40 fick Ad-blue vecka 46 2017. V90 fick det vecka 17 2018.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... xc90-xc40/

Så det finns en liten möjlighet att hitta en begad v90-MY19 tillverkad efter vecka 17 2018 och inregistrerad innan 1 juli 2018 som både har Ad-blue och är skattebefriad 5-år.
Men jag gissar att det finns andra parametrar som är viktigare vid bilköp :-D

Jag har själv en V90CC-MY19 med Ad-blue och betalar 6097:- skatt/år. Jag har kört 2500 mil, bilen började varna för låg nivå efter drygt 2000-mil och jag har fyllt på med 5 liter biltema ad-blue efter varningen.
Tycker det var lite svårt att hälla trots att biltemas pip ser ut att passa perfekt i hålet. Det blev baksug på nåt sätt och svämmade över första försöket. Hällde sedan i vääääldigt försiktigt och då gick det bra. Läste nånstans att det inte är bra att få ad-blue på lacken, så det blev en biltvätt efter påfyllningsförsöket.
av Lövet
beachman skrev:Läste nånstans att det inte är bra att få ad-blue på lacken, så det blev en biltvätt efter påfyllningsförsöket.
Det är salt i så det kristalliseras på lacken om det får torka. Går förstås att få bort då också men det är bättre precis som du gjorde att tvätta direkt.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Lövet skrev:
beachman skrev:Läste nånstans att det inte är bra att få ad-blue på lacken, så det blev en biltvätt efter påfyllningsförsöket.
Det är salt i så det kristalliseras på lacken om det får torka. Går förstås att få bort då också men det är bättre precis som du gjorde att tvätta direkt.
För något år sedan skjutsade jag en bekant till verkstaden för att han skulle hämta upp sin Audi efter en service. De hade fyllt på Adblue och spillt rejält över bilsidan som sedan hade kristalliserat sig... såg helt konstigt ut med en massa vitt på bilen innan vi förstod vad som hänt.
av Xanthopteryx
Lövet skrev: ons 06 maj 2020, 11:30
Det är bara urea och vatten i adblue och det vita är urean som kristalliseras när den torkar. Urea är nämligen ett fast ämne i sin rena form.

Hämtade nya bilen idag. Fick nya operativs[…]

Har precis startat upp min v50 fleskifuel efter en[…]

Planen är att ställa på fordonet[…]

Semestern börjar idag så inatt rullar v[…]