Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

berrabus skrev: sön 03 maj 2020, 22:17 Pratar vi manuell eller automat? Polestar plockar ut 470Nm ur både manuell D5 och automat D5 så konstigt om den då skulle vara specad för 440Nm.
D4 automat plockar de ut 44Nm vilket då skulle vara precis på gränsen.
Automatlåda givetvis, Aisin tillverkar inte manuella lådor till Volvo. Låter kanske konstigt, men så är det.
Desmodue skrev: tis 05 maj 2020, 09:31 Jag upplevde lådan som helt annorlunda efter uppgradering då jag hade den 6-växlade lådan. Den höll växeln i svängar, låste snabbare mm. Nu har jag 8-växlade även den med Poolestar.
Upplever exakt samma sak med min 6-stegade låda. Men det är ju möjligt att det beror på att lådan helt enkelt reagerar och anpassar sig till motorns ökade effekt/vridmoment och annorlunda karaktär.
MarcusJ skrev: Upplever exakt samma sak med min 6-stegade låda. Men det är ju möjligt att det beror på att lådan helt enkelt reagerar och anpassar sig till motorns ökade effekt/vridmoment och annorlunda karaktär.
Likadant med min kärra. S80 -07. Motor B5254T6. Växellåda AWTF-80 SC.

Detta med BSR motoroptimering steg 1 (extremt nöjd med denna men det är ju en helt annan motor iofs). Helt andra och mycket trevligare växlingsegenskaper, bland annat.

Jag kan inte se något i denna tråd vad det är för prylar vi pratar om men ja, det är tydligen så att dessa AW-lådor har en hel del intelligens inbyggd så att de informerar sig om drivkällans egenskaper och anpassar sig därefter.

Detta sagt: skulle jag ha en bil med mer betydande värde så skulle valet av ev motoroptimering påverkas en hel del av hur det kan påverka just andrahandvärdet. En motoroptimering från BSR kan jag få att försvinna genom ett knapptryck på PPC-enheten, det är för att jag ska ha skoj med bilen medan jag äger den främst. En dylik från Polestar blir något som kan addera till andrahandsvärdet om den registreringsbesiktigats med denna.

_____
PS. Själv skulle jag inte fundera på motoroptimering om det inte handlar om en rätt substantiell ökning som ligger i prospektet. Det gjorde det i mitt fall så det var inte särskilt svårt att bestämma sig här.
77AF66B4-FB7A-4762-A89E-A6D15F1D04A4.png
77AF66B4-FB7A-4762-A89E-A6D15F1D04A4.png (195.71 KiB) Visad 749 gånger
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
MartinS skrev:
berrabus skrev: tis 05 maj 2020, 09:39 Motorstyrningsprogramvara som inte är utvecklad av eller i samråd med biltillverkaren.
Ja då finns det inte mkt att välja på och undra hur man gör om man har ngt annat bilmärke än Volvo och önskar ha lite fler hästar...
Har inte åtminstone BMW och Mercedes egna "in-house" motortrimmare, eller förädlare eller vad de nu kallar dem?

Om det till äventyrs är någon som fortfarande är frågande till det här med om det är effekt eller vridmoment som flyttar på bilen, så är det som vanligt med fysik ren matematik.

Kraftekvationen F=ma beskriver, om man vänder den lite, att rätlinjig acceleration beror på kraften dividerat med massan som ska accelereras. För en roterande rörelse är det istället vridmomentet dividerat med rotationströghetsmomentet som ger vinkelaccelerationen. När det gäller en roterande rörelse som ska sätta fart på något som rör sig linjärt, som är fallet med en bil, blir det vridmomentet som verkar på hjulen dividerat med summan av de roterande delarnas rotationströghetsmoment och det reflekterade tröghetsmomentet från den linjärt rörliga nyttolasten som bestämmer accelerationen.
Här ingår inte effekten någonstans alls. Den är dock nödvändig för att kunna utveckla ett vridmoment när det som kraften verkar på roterar.

Som vi berört ovan är kurvorna för en motors effekt och vridmoment båda intressanta när man bedömer hur motorn fungerar för den tänkta körningen. Men egentligen är de samma sak, då effekten är just vridmomentet multiplicerat med varvtalet. När SI-enheter genomgående används (vartal ska då anges i radianer per sekund) är det bara att multiplicera varvtal med vridmoment (newtonmeter) för att få ut effekten (watt).
apersson850 skrev: ons 06 maj 2020, 08:26 Har inte åtminstone BMW och Mercedes egna "in-house" motortrimmare, eller förädlare eller vad de nu kallar dem?

Om det till äventyrs är någon som fortfarande är frågande till det här med om det är effekt eller vridmoment som flyttar på bilen, så är det som vanligt med fysik ren matematik.

Kraftekvationen F=ma beskriver, om man vänder den lite, att rätlinjig acceleration beror på kraften dividerat med massan som ska accelereras. För en roterande rörelse är det istället vridmomentet dividerat med rotationströghetsmomentet som ger vinkelaccelerationen. När det gäller en roterande rörelse som ska sätta fart på något som rör sig linjärt, som är fallet med en bil, blir det vridmomentet som verkar på hjulen dividerat med summan av de roterande delarnas rotationströghetsmoment och det reflekterade tröghetsmomentet från den linjärt rörliga nyttolasten som bestämmer accelerationen.
Här ingår inte effekten någonstans alls. Den är dock nödvändig för att kunna utveckla ett vridmoment när det som kraften verkar på roterar.

Som vi berört ovan är kurvorna för en motors effekt och vridmoment båda intressanta när man bedömer hur motorn fungerar för den tänkta körningen. Men egentligen är de samma sak, då effekten är just vridmomentet multiplicerat med varvtalet. När SI-enheter genomgående används (vartal ska då anges i radianer per sekund) är det bara att multiplicera varvtal med vridmoment (newtonmeter) för att få ut effekten (watt).
BMW har fabrikstrim till vissa modeller. Hade det på en 330d som i original gav 258 hk och med MPPK (M Performance Power Kit) så fick den 286 hk. Nuförtiden finns det även MPPSK som är samma sak, fast där S:et står för Sound och man alltså även får ett sportavgas monterat. Antagligen mest för bensinmodeller.

Mercedes vet jag inget om.

Vad gäller vridmoment så pratar vi förbi varandra. Det är vridet på hjulen, inte motorns maxvrid, som du pratar om. Det har jag inte motsatt mig. Med samma effekt ut från motorn så kan du få samma vridmoment på hjulen oavsett om motorns maxvrid är 200 Nm eller 500 Nm. Skillnaden är bara hur mycket du behöver varva motorn för att få ut effekten.
Vridmoment och effekt är direkt länkat till varandra. Enda tillfället du kan ha det ena utan det andra är om du drar fast en skruv -- när du uppnått avsett vridmoment står skruven still och effekten är då noll även om skruven utsätts för ett vridmoment.

Det blir som ovan en "höna eller ägget" diskussion om vad som kommer först. Har du högt moment och högt varvtal så får du per automatik också hög effekt. Har du hög effekt kan du alltid använda en växellåda för att också få högt vridmoment på drivaxeln. Har du högt vridmoment (tänk en del äldre amerikanska V8:or) har du per automatik inte hög effekt, utan accelerationen kan vara rätt långsam.

För den som vill fortsätta att fördjupa sig i diskussionen kan titta på t.ex. https://www.nyteknik.se/popularteknik/a ... ra-6370182
Det enda som spelar roll är effekt. Det är bara effekten som kan omvandlas till rörelseenergi när du accelerar. Du kan ha en motor som har 400 Nm och slänga på en utväxling som är 100:1 och få ut 40000 Nm på utgående axel men det lär inte hjälpa.

För om motorn är på 200 kW effekt så kommer du inte kunna omvandla mer än 200kW till rörelseenergi oavsett hur mycket du växlar ned. Och acceleration är inget annat än omvandling av motorenergi till rörelseenergi. Ju mer effekt, desto fortare kan du bygga upp rörelseenergi.

Det spelar ingen roll om du har en elmotor som ger 100 kW vid 100.000 rpm eller en diesel som ger 100 kW vid 1000 rpm. Du har bara 100 kW att omvandla till rörelse i båda fallen.

Sen kan man ju uppleva att det är komfortablare att slippa varva motorn vid acceleration.
VolvoB20 skrev: ons 06 maj 2020, 14:36 Det enda som spelar roll är effekt. Det är bara effekten som kan omvandlas till rörelseenergi när du accelerar. Du kan ha en motor som har 400 Nm och slänga på en utväxling som är 100:1 och få ut 40000 Nm på utgående axel men det lär inte hjälpa.

För om motorn är på 200 kW effekt så kommer du inte kunna omvandla mer än 200kW till rörelseenergi oavsett hur mycket du växlar ned. Och acceleration är inget annat än omvandling av motorenergi till rörelseenergi. Ju mer effekt, desto fortare kan du bygga upp rörelseenergi.

Det spelar ingen roll om du har en elmotor som ger 100 kW vid 100.000 rpm eller en diesel som ger 100 kW vid 1000 rpm. Du har bara 100 kW att omvandla till rörelse i båda fallen.

Sen kan man ju uppleva att det är komfortablare att slippa varva motorn vid acceleration.
Bra skrivet. Är exakt det jag försöker få fram.
MarcusJ skrev:
MickeO skrev: sön 03 maj 2020, 16:11 Hur mycket är växellådan godkänd för (av ZF)? Har för mig att jag läst 480Nm men jag kanske har drömt det.
Aisin (AW) som konstruerat växellådan, inte ZF.
Den ska vara specad för 440 Nm enligt Aisin.
Javisst ja - nära skjuter ingen hare ;-)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Gjorde precis som du skrev. Sen monterade jag sp&a[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Är i valet och kvalet att byta till min tredj[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]