Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Piter
Jag förnyade min VoC i min Volvo innan abonnemanget löpte ut . Jag får sedan i appen felet "Bilen är i viloläge" trots att jag kör med den var dag. Ringer VoC:s kundtjänst som inte heller kan få kontakt med bilen utan säger, som jag uppfattar det, att den måste återaktiveras av Volvo kundmottagning. jag kontaktar sådan och efter muttrande får jag ett SMS med Välkommen till VolvoOnCall och hur jag ska ansluta bilen. Vid parningen snurrar bara parningssymbolen och slutligen får jag ett felmeddelande. Kundtjänst uppger då att jag måste besöka en Volvo-verkstad för att väcka den bil som påstås sova och att det kostar en slant. Är detta ett skämt eller har annan råkat ut för samma sak?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag hade samma fenomen på våra bilar för ett tag sedan. Tvångsstopp av Volvo on Call på Androidtelefonen och därpå följande omstart av appen. Sen fungerar det. Fick logga in i appen igen, bara.
av Piter
Tack för ditt svar. För mig funkar det inte. Jag har ominstallerat appen men det går inte att synca med bilen. Bilens VoC verkar på något sätt inte kunna väckas ur sitt viloläge.
Användarvisningsbild
av apersson850
I vårt fall var det nog så att ingen av bilarna var i viloläge, trots att appen påstod att båda var det.
av snusketören
Jag vet inte om det är relaterat till samma problem, men jag hade problem att aktivera VoC igår också. Till slut gick det om jag stängde av internet i bilens inställningar, rensade data i appen (inte bara cache) och gjorde om allt från början. Mitt problem var dock att när jag skulle länka ihop bilen så stod den bara och snurrade och spottade till slut ur sig något om att kolla om jag hade internet på luren (vilket jag hade).

Detta då för Android. Däremot borde ju en ominstallation ha motsvarande resultat om den inte varit dålig på att städa bort cachen när du installerade om den.
av Piter
VolvoOnCall har givit mig bekymmer sedan länge. När bilen var ca 2 år fick jag då och då felmeddelandet "VoC service erfordras". Försökte då få reda på varför. En del sa att hårdvaran måste bytas för långt över 10 tkr, andra att hjälpbatterier var slut och åter andra att det funkar ändå. Volvo, som i vanlig ordning inte hade stött på problemet tidigare, skulle ha en ruskig massa pengar bara för att felsöka och kunde inte garantera att de skulle hitta felet. Betala ska man tydligen ändå göra. Eftersom allt verkade funka brydde jag mig aldrig om att det då och då dök upp felmeddelanden. På senaste servicen ominstallerades VoC och samtidigt gick min prenumeration ut. Och nu får jag således bara meddelandet i VOC -appen att bilen är i viloläge. Börjar tröttna på Volvo och inte bara av denna orsak.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Jag har också haft problem med VOC det sista. Jag har iphone samt gumman android och vi blir utloggade helatiden så att man måste skriva in lösen igen, det började för några veckor sedan men det har aldrig krånglat tidigare. Abbonemanget löper ut 15 mars 2023. Har fler problem med detta?
Användarvisningsbild
av apersson850
Efter omstarten har min app inte krånglat. Inte med någon av våra bilar. Däremot säger den nu att det är 46 dagar kvar på mitt abonnemang.
av Piter
Läser och en möjlig orsak ska kunna vara ett urladdat batteri till VOC. Kan man byta sådant själv?
Ett annat ska vara att ta bort säkringen ett tag till VOC, men vad jag kan se finns det ingen säkring?
av S6024t
fick byta batt i min voc,stog voc erfodras service i panelen,men allt fungerade märkligt nog, går att göra själv men måste giftas in sen,
Hu-650 ersätta på v70

Hej, jag har en Volvo v70 -06 där jag äm[…]

Återkommande värmeproblem

om du tror ha avgaser i kylsystemet, alltså […]

Vida 2014D

ja pirat versioner finns väl om du googlar tr[…]

Har haft exakt samma fel på min 2011. Det va[…]