kievY skrev: ↑ons 06 maj 2020, 09:26
Jag misstänker det är fjädersätet ihop med lagret.. eftersom jag inte gjort något med bilens dämpning under alla år och mil. Sen att det hörs vid minsta lilla ojämnhet knappt att ens dämparen jobbar.. och jag kan få fram ljudet genom att gunga bilen på förarsidan så hör jag hur något låter. Ska i helgen inspektera närmare, ta av hjulet och känna på krängningsstaget.
Tänk på att krängningsstaget blir i spänn med hissad bil.
Du får alltså använda något att bryta krängnings"armen" ner och upp. Tex en längre skruvmejsel mot subframen. Absolut vanligast är glapp i nedre leden på staget. Den leden rör sig mest eftersom den vrids också.
Även spindelleden är svår att känna glapp i med lyft bil, för då är leden i annan vinkel än när den står på hjulen. Styrled likaså.
Man KAN ibland känna spindelleden om någon kraftigt ruskar bilen i sidled. Dvs får den att "vicka på baken" med en fot på draget (om man har) och en annan känner på spindelleden med handen.
Man måste "vicka på bilens bak" hårdare än man tror.
Styrleder känner man på med handen medan en medhjälpare vrider ratten fram och tillbaka.
Utgå från läge rakt fram, och inte vridet.
Ett "klockande" när man med avstängd motor vrider på ratten lute hårdare är ofta bara hjälpkolven i styrväxeln som låter. Den kan ha ett litet glapp.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.