Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev: tis 05 maj 2020, 08:12
VolvoB20 skrev: mån 04 maj 2020, 14:19 Polestar är ju volvos egen mjukvara. Den ska klara och är testad för att köra på 3000 meters höjd i Alperna, i +45 grader i Malaga, I -45 i Boden, med 2,1 ton släp + last uppför Trollväggen, 210 km/h genom tyskland. o.s.v.

BSR är testad med några fullgasrepor i industriområdet utanför Växjö en höstdag med +12 grader......

Självklart kan BSR skruva upp effekten mer än Volvo..

Nu var jag kanske lite för elak :-) :-D :P
Inte alls elak, spot on!

Jag skulle aldrig slänga in fultrim i en bruksbil igen, det har jag gjort och det var en dyrköpt erfarenhet.
Nej det finns ju ingen riktig anledning. Känns som en sak som tillhörde 90- och 00-talen.
Verdi skrev:Folk i gemen överskattar dessutom vridets betydelse. Det är effekt som uträttar arbete. Vridmoment utan ytterligare information om vinkelhastigheten är ovidkommande.
Ja, det finns folk som tror som du. Det är fel, även om effekt, vridmoment och vinkelhastighet förvisso hänger ihop. Man kan inte upprätthålla ett vridmoment vid någon vinkelhastighet utan att utveckla en effekt.
Men det är vridmomentet som sätter saker i rörelse. Det är lätt att inse när man greppat att man inte kan ha en effektutveckling, som gör någon nytta, när vinkelhastigheten är noll. Likväl kan man ha ett vridmoment vid hastigheten noll. Det är det vridmomentet som gör att hastigheten blir högre än noll från början.
Därför kan man likaväl säga att effektutveckling utan uppgift om vinkelhastighet är meningslös.
dannesk skrev: tis 05 maj 2020, 07:56
Desmodue skrev:Jag har haft Polestar på de två senaste bilarna och har du automat så programmeras lådan även om med polestaroptimeringen.
Garantin gäller även med polestar de första åren.
Nej, iom att TS har den 6-stegade lådan så programeras inte automatlådan om, detta gäller endast på VEA med 8-stegad låda.

I vilket fall så skulle jag personligen inte valt annat än Polestar då jag alltid servar på Volvo och mjukvaran skrivs då över om de utför motorstyrningsuppgradering. Min XC60 D4 AWD med Polestar fick mindre motorvibrationer, upplevs allmänt rappare och inte lika sävlig vid gaspådrag. Polestar i kombination med nya mjukvaran till 6stegs-automaten så upplevs hela drivlinan trevligare.
Jag upplevde lådan som helt annorlunda efter uppgradering då jag hade den 6-växlade lådan. Den höll växeln i svängar, låste snabbare mm. Nu har jag 8-växlade även den med Poolestar.
apersson850 skrev: tis 05 maj 2020, 09:08
Verdi skrev:Folk i gemen överskattar dessutom vridets betydelse. Det är effekt som uträttar arbete. Vridmoment utan ytterligare information om vinkelhastigheten är ovidkommande.
Ja, det finns folk som tror som du. Det är fel, även om effekt, vridmoment och vinkelhastighet förvisso hänger ihop. Man kan inte upprätthålla ett vridmoment vid någon vinkelhastighet utan att utveckla en effekt.
Men det är vridmomentet som sätter saker i rörelse. Det är lätt att inse när man greppat att man inte kan ha en effektutveckling, som gör någon nytta, när vinkelhastigheten är noll. Likväl kan man ha ett vridmoment vid hastigheten noll. Det är det vridmomentet som gör att hastigheten blir högre än noll från början.
Därför kan man likaväl säga att effektutveckling utan uppgift om vinkelhastighet är meningslös.

Ditt resonemang är möjligen applicerbart på vridet som snurrar drivhjulen. Men eftersom bilar har växellåda så är det vridet inte direkt kopplat till motorns vrid. Du omvandlar helt enkelt motorns EFFEKT till maximal kraft på hjulen med hjälp av växellådan.

En F1-motor har mycket mindre vridmoment än en 2 liters diesel. Skulle du ha rätt så skulle man ju köra F1 med lastbilsmotorer. ;)

Att det är behagligare att köra husvagn med en vridstark diesel handlar ju mer om att man får högre effekt vid lägre varv så man slipper varva så mycket för att komma igång t ex. Men det är fortfarande effekten och inte vridet som utför arbetet.
Verdi skrev:Ditt resonemang är möjligen applicerbart på vridet som snurrar drivhjulen. Men eftersom bilar har växellåda så är det vridet inte direkt kopplat till motorns vrid. Du omvandlar helt enkelt motorns EFFEKT till maximal kraft på hjulen med hjälp av växellådan.

En F1-motor har mycket mindre vridmoment än en 2 liters diesel. Skulle du ha rätt så skulle man ju köra F1 med lastbilsmotorer. ;)

Att det är behagligare att köra husvagn med en vridstark diesel handlar ju mer om att man får högre effekt vid lägre varv så man slipper varva så mycket för att komma igång t ex. Men det är fortfarande effekten och inte vridet som utför arbetet.
Resonemanget är helt oberoende av vilken total utväxling man har mellan den drivande motorn och lasten. Det blir lite speciellt med förbränningsmotorer, eftersom de inte kan utöva något vridmoment vid varvtal noll. Om du, för resonemangets skull, ersätter förbränningsmotorn med en elmotor blir det lättare att förstå.

Att en racingbil har en liten motor som varvar mycket beror på reglementet. I en sån liten bil vill man inte ha en tung motor. Däremot har man inte höga krav på lång hållbarhet, så man kan kompensera genom att köra med höga varvtal. Då får man växla ner så det passar för att få ut det vridmoment som ska driva runt hjulen, vilket alltså fortfarande är det som flyttar på bilen.

Precis som du säger så kan det kännas vilsammare att dra husvagn med diesel- än med bensinmotorer. På grund av motorernas olika effekt-, och därmed vridmomentskurvor, måste man köra bensinaren på högre varvtal för att få ut det vridmoment som behövs för att flytta på bilen.

Så återigen, det är vridmomentet som drar runt lasten. Effekten behövs för att utveckla vridmomentet vid något varvtal.
apersson850 skrev: tis 05 maj 2020, 09:48
Verdi skrev:Ditt resonemang är möjligen applicerbart på vridet som snurrar drivhjulen. Men eftersom bilar har växellåda så är det vridet inte direkt kopplat till motorns vrid. Du omvandlar helt enkelt motorns EFFEKT till maximal kraft på hjulen med hjälp av växellådan.

Resonemanget är helt oberoende av vilken total utväxling man har mellan den drivande motorn och lasten. Det blir lite speciellt med förbränningsmotorer, eftersom de inte kan utöva något vridmoment vid varvtal noll. Om du, för resonemangets skull, ersätter förbränningsmotorn med en elmotor blir det lättare att förstå.

Att en racingbil har en liten motor som varvar mycket beror på reglementet. I en sån liten bil vill man inte ha en tung motor. Däremot har man inte höga krav på lång hållbarhet, så man kan kompensera genom att köra med höga varvtal. Då får man växla ner så det passar för att få ut det vridmoment som ska driva runt hjulen, vilket alltså fortfarande är det som flyttar på bilen.

Precis som du säger så kan det kännas vilsammare att dra husvagn med diesel- än med bensinmotorer. På grund av motorernas olika effekt-, och därmed vridmomentskurvor, måste man köra bensinaren på högre varvtal för att få ut det vridmoment som behövs för att flytta på bilen.

Så återigen, det är vridmomentet som drar runt lasten. Effekten behövs för att utveckla vridmomentet vid något varvtal.
Isf är det inte motorns utgående vridmoment utan momentet på drivhjulen för precis som du säger så orkar en vridmomentsvag bensinmotor dra en husvagn också. Det är bara det att man måste varva den mer för att få ut effekten. Alltså, motorns maximala vridmoment är inte särskilt relevant utan det är motorns effekt som är relevant för vad den orkar.

I övrigt är det lite hönan och ägget i detta resonemang.
berrabus skrev: tis 05 maj 2020, 09:39
MartinS skrev: Inte alls elak, spot on!

Jag skulle aldrig slänga in fultrim i en bruksbil igen, det har jag gjort och det var en dyrköpt erfarenhet.
Vad är din definition för fultrim?
Motorstyrningsprogramvara som inte är utvecklad av eller i samråd med biltillverkaren.
Verdi skrev:I övrigt är det lite hönan och ägget i detta resonemang.
Nej, det är inte alls någon höna och ägg här. Det börjar med vridmomentet, eftersom det kan vara större än noll trots att den utvecklade effekten är noll. Alltså när en kraft vill vrida runt hjulen, men bilen fortfarande står still.

Men du har givetvis rätt i att det är vridmomentet på hjulen som flyttar bilen. En ganska liten motor kan räcka för att driva bilen med tillräcklig fart, bara den lilla motorn kan snurra fort nog. Det är mekaniska begränsningar på kolvhastigheter, varvtal, kugghjul i växellådor, kopplingar med mera som gör att en liten snabb motor ibland passar bra, medan en stor och långsam passar bättre i andra sammanhang.

Just uppgifterna om en motors maximala effektuttag, respektive maximala vridmoment, tillsammans med data på vid vilket varvtal den uppnår dessa värden (bäst är en kurva) ger dock den rimligt insatte en rätt bra uppfattning om vad det är för typ av motor som det gäller.
Om jag jämför två motorer som inte skiljer så mycket i effekt, så ger den ena 159 hk vid 5800 r/min, max vridmoment 210 Nm vid 4450 r/min. Den andra 178 hk vid 2200 r/min, max vridmoment 637 Nm vid 1600 r/min. Det är alldeles uppenbart att de har sina styrkor på olika områden, trots att toppeffekten inte skiljer speciellt mycket. De får förstås växlas på lämpligt sätt för att uträtta det arbete de förväntas göra.
Stoppar vi in den i tråden aktuella D4, så ger den 181 hk vid 4000 r/min och 420 Nm vid 1500-2500 r/min. Den ligger mellan de andra två i karaktär.

Båda de första exemplen är Volvomotorer, en B234F och en TD70G.
Som avslutning en länk till en bild på Volvos D5 (den jag har) med och utan Polestar.
Diagram
Verdi skrev: tis 05 maj 2020, 09:37En F1-motor har mycket mindre vridmoment än en 2 liters diesel. Skulle du ha rätt så skulle man ju köra F1 med lastbilsmotorer. ;)
Åja, Dryga 950-1000 hästkrafter i 11000 RPM ger ju åtminstone 600+Nm. Däremot stämde det på V8-V10:orna som hade drygt halva det vridmomentet.

Hur som helst tackar jag för input och kommer nog avvakta nån kampanj på Polestar och köra på det. Då har man ryggen fri, och får ett fint emblem man faktiskt kan tänka sig att sätta på bilen. Sidofråga, är kampanjer hos dem något som inträffar med någorlunda frekvens eller får man bita i det dyra äpplet om man blir sugen snarare än att ha is i magen?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Gjorde precis som du skrev. Sen monterade jag sp&a[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Är i valet och kvalet att byta till min tredj[…]

Missljud -22 V60 T6