NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Emilsven
dieselputte skrev: mån 04 maj 2020, 12:11 Kanske de inte använde Volvo original delar när de bytte kamremmen ? Fråga om de kan byta till ett sådant ifall det är kamremmens spännare som måste bytas, du kan ju isf köpa ett sådant hos Volvo. Bra att de nämner att en noggrannare undersökning krävs. Ett stetoskop och ta bort innerskärm så bör de kunna lyssna sig fram till felet, hoppas det då stannar vid spännrullen till multiremmen, eller nåt annat billigare.
Kan mycket väl vara så! Får hoppas att en gedigen inspektion blir mer positiv. Att vattenpumpen eller spännrullen skulle ge sig vid kamremmen känns ju förbaskat långsökt.
Användarvisningsbild
av Emilsven
kvillebäck skrev: tis 05 maj 2020, 07:06 De kanske snålade och bara bytte remmen efter anvisningarna och inte fick med bytet av vattenpumpen.
Tror det, mekanikern började snacka om sånt. Kan man enbart byta pump utan rem och spännare?
av frippe64
Emilsven skrev: tis 05 maj 2020, 07:08
kvillebäck skrev: tis 05 maj 2020, 07:06 De kanske snålade och bara bytte remmen efter anvisningarna och inte fick med bytet av vattenpumpen.
Tror det, mekanikern började snacka om sånt. Kan man enbart byta pump utan rem och spännare?
För att sen ge sig på det igen efter ett halvt bytesintervall?
Hur mycket skulle du spara?
Användarvisningsbild
av Emilsven
frippe64 skrev: tis 05 maj 2020, 09:18
Emilsven skrev: tis 05 maj 2020, 07:08
För att sen ge sig på det igen efter ett halvt bytesintervall?
Remmen ska egentligen inte bytas på 7000 mil. Vet inte riktigt hur mycket jag skulle spara in.
av kvillebäck
frippe64 skrev:För att sen ge sig på det igen efter ett halvt bytesintervall?
Nu skrev jag inte att jag har gjort det om du läser inlägget som en normal person med normal läsförståelse. Jag skrev att det är en möjlig förklaring.

Har denna motor byte av vattenpump i serviceschemat? Det kanske var en leasingbil där service ingår i leasingavtalet och inget görs utom det som står i serviceschemat. Då är det inte många som betalar extra privat när bilen ändå skall bytas om ett halvår.
Användarvisningsbild
av Emilsven
kvillebäck skrev: ons 06 maj 2020, 06:29
Nu skrev jag inte att jag har gjort det om du läser inlägget som en normal person med normal läsförståelse. Jag skrev att det är en möjlig förklaring.

Har denna motor byte av vattenpump i serviceschemat? Det kanske var en leasingbil där service ingår i leasingavtalet och inget görs utom det som står i serviceschemat. Då är det inte många som betalar extra privat när bilen ändå skall bytas om ett halvår.
Bilen har aldrig varit leasad. Jag är tredje ägaren så har ganska god koll på föregående. Vattenpumpen byttes vid 14k mil samtidigt som spännrulle, rem osv
av frippe64
kvillebäck skrev: ons 06 maj 2020, 06:29

Ja, visst kan man vara styv i korken och prata om läsförståelse, men om man inte begriper citaten och förstår vilka inlägg som besvarats kanske man lika gärna ska hålla käften. :mad:
av dieselputte
När det gäller vattenpump så diskuterade jag detta med min PST för några veckor sedan då det fylldes på Eolys samt byttes bränslefilter i min 2.0d. Bytte kamrem 2015 och frågade då om vattenpump, PST sade behövs inte de är så stabila, hade inte bytt någon som var dålig då och inte någon hittills härom veckan. Han sa att de vattenpumpar han bytt är åt de kunder som begärt det som tillägg i samband med kamremsbyte.

Vattenpumpar brukar väl främst drabbas av läckage inte oljud.
Användarvisningsbild
av Emilsven
dieselputte skrev: ons 06 maj 2020, 10:16 När det gäller vattenpump så diskuterade jag detta med min PST för några veckor sedan då det fylldes på Eolys samt byttes bränslefilter i min 2.0d. Bytte kamrem 2015 och frågade då om vattenpump, PST sade behövs inte de är så stabila, hade inte bytt någon som var dålig då och inte någon hittills härom veckan. Han sa att de vattenpumpar han bytt är åt de kunder som begärt det som tillägg i samband med kamremsbyte.

Vattenpumpar brukar väl främst drabbas av läckage inte oljud.
Han har en poäng. Den har bytts så förmodligen inte den som orsakar missljudet. Kommer med störst sannolikhet från spännaren och då kommer remmen också behöva bytas.
Bromsrör höger fram

Det är förmodligen koningen som inte bli[…]

Vad är det för värmare inkopplad, […]

Vår belysning har kommit tillbaka efter den […]

Nej jag har bockat i fartkameravarning. Hål[…]