Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulfs
Spjällhuset gjordes rent vid montering. Det är som du beskriver att den vill gå er väldigt lågt i varv. Jag ska byta rutan och besikta den och sen får den gå lite så får vi se om det blir bättre.
Får väl snart hem IcarSoft så jag kan se om det finns några felkoder.
av MickeM
Det är inte så att motorn bara startats flera gånger i kortare intervaller efter att bilen varit spänningslös?
Gör man så kan den få väldigt skumma adaptioner.

Lite surt att byta något om det är hela felet...
av ulfs
Det finns inga felkoder och det känns som den går bättre för varje gång jag kör den. Inga nya läckage. Det var troligtvis en kombination av tre tätningar till kammarna samt o-ringarna under kamaxelkåpan. Två av kamaxeltätningarna låg lösa i sina säten. :-o
av ulfs
Trodde jag ja.

Den går inte alls som den ska. Har nu bytt spjällhus och ladat ner mjukvara till det hos Volvo. Kör bilen 4 mil och säljer den till en jag känner. Han kör bilen i två dagar och kommer idag tillbaka ned den och säger att den beter sig konstigt.

Ingen respons i pedalen ,motorn går upp till 3000 varv max. Jag provkör och den är helt orkeslös. Kör tillbaka och pratar med honom samtidigt som motorn går på tomgång. Jag säger att jag tror inte det är spjällhuset för då borde den inte gå upp i varv alls. Trampar gasen i botten ett par gånger samtidigt som vi pratar. Helt plötsligt är det som det släpper och motorn går som den ska. Rapp i gasresponsen och varvar villigt upp till 6000.

Vad kan vara fel?
av ulfs
4 felkoder på spjällhus. Raderade och provade igen. Slutade med att en kod fanns kvar, "ingen kontakt med spjällhus".
Beställde ett nytt och fick det inprogrammerat idag. Körde bilen 4 mil till jobbet och den känns bra, går lite högt på tomgång när man släpper gasen i ca 5 sekunder för att sedan gå ner på normal tomgång efter det. Kan enligt verkstaden göra så i början men det ska rätta till sig ganska fort. Jag återkommer i ärendet när nya ägaren kört ett tag.

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]