Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sir Wäs
245 GLT - 88: Jag har ingen bromsverkan på högersidans handbroms. Har provat att skruva max(?) på justerskruven vid spaken i kupén utan verkan. Har sedan bytt till nya handbromsbackar på högerhjulet, fortfarande ingen skillnad.

Provade igår att handbromsa i grusbacke (med de nya backarna installerade), och vänster hjul låser bra, men högerhjulet låser aldrig oavsett hur mycket jag skruvar på vajerns justerskruv.

Finns det en annan justerskruv? Eller något annat jag missat?

Mycket tacksam för snabba svar, måste besiktiga innan fredag och utlandsresa...
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
Sir Wäs skrev:245 GLT - 88: Jag har ingen bromsverkan på högersidans handbroms. Har provat att skruva max(?) på justerskruven vid spaken i kupén utan verkan. Har sedan bytt till nya handbromsbackar på högerhjulet, fortfarande ingen skillnad.

Provade igår att handbromsa i grusbacke (med de nya backarna installerade), och vänster hjul låser bra, men högerhjulet låser aldrig oavsett hur mycket jag skruvar på vajerns justerskruv.

Finns det en annan justerskruv? Eller något annat jag missat?

Mycket tacksam för snabba svar, måste besiktiga innan fredag och utlandsresa...
har du inget juster kughjul inne i truman som du kommer ått från bak sidan bakom en gummi plugg
har du en sån så släpper du på vajern så bra du kan späner bak i trumorna på bege sidor spän till hjulen är låsta sen släper du ca 3-4 kugg och sen utt och testa
(funkar inte det så är väll truman körd eller nåt )
av P-O
Handbroms till 240 har två vajrar, dvs 2st justerskruvar..
Annars kan ju nått ha hänt med den ena vajern
av volvo_Sverige
Jag har aldrig meckat 240 underifrån, men har inte dom två vajrar? På en Merca jag meckade med i plugget, kunnde man även spänna vajern precis i början, under bilen.
av Arne
Mest troligt har wiren rostat fast på den sidan där den inte tar. Har för mig att justermöjligheterna i handbromstrumman är bortrationaliserade på 88.ans årsmodell. Dessa fanns endast på de tidigaste årsmodellerna.
av Sir Wäs
Det var strul med vajern som jag till slut lyckades trixa loss, mkt riktigt fanns ingen kuggjustering i trumman, bara justering framme vid spaken.

Tack för hjälpen!

Precis som Cotag skrev, har också sätt […]

Synd man inte vet vad delen heter. Är inget h[…]

Det låter bra. Köpte 3 meter så d[…]

Dom där är väl för sensorer so[…]