Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peter12345
"Eftersom det hänger många hybrid ägare här, ställer jag frågan om batterikapacitet."
Det finns många D6-parametrar som kan visas på smarttelefonen under körning eller laddning: den verkliga SOC, växellådans temperatur, DPF-sot, HV-batteriström och spänning, batteritemperatur, ERAD, ISG, IGM, etc. - över 200 sensorer.
Car Scanner Elm Obd2-appen /android, iphone/
Men som i VIDA, inte så mycket om den verkliga kWh-kapaciteten...
c093845.png
Car Scanner ElmObd2
c093845.png (38.27 KiB) Visad 2679 gånger
av SundanceKid
Hej!

Har en V90 T8 R-design 2020 sen mars i år, kanonbil.

Hade tänkt köpa en extra bil att ha till byggvaruhus med släpkärra och en del annan slaskkörning.
Har fått ett erbjudande att köpa en kollegas v60 d5 plugin-hybrid från 2017 med 9000 mil på mätaren och undrar om det skulle vara en bra bil och även att batteriet är ok efter så många mil?
Köpesumman blir 155000:-

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Prismässigt tycker jag att det låter väldigt bra, förutsatt att den inte är ett vrak sett ur regelbundet underhåll etc.
Hos handlare kommer man inte under 200 för dessa med motsvarande mil/år.
D6 har haft vissa problem (generator/kompressor?), men D5 har vad jag hört inte haft dessa problem.

Är nuvarande ägare nöjd då ser jag inget hinder i ett köp.
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Låter som ett jävligt bra pris. Det är ju exakt samma drivlinor i D5 och D6 TE som jag förstått det, effektmässigt kan det ju kvitta, de är inte snabba någon av dem, men som dragbil skulle jag nog påstå att en D5 TE är minst lika bra som en T8, diesel är ju grymt på landsväg med släp med sin tidiga effektkurva.
Milen skulle jag absolut inte vara rädd för, batterierna verkar ju hålla bra. Den svaga länken i både D5 och D6 TE är AC-kompressorn som både kyler kupen och batteriet, kostar riktigt mycket att byta, dock vad jag förstått har Volvo haft mycket goodwill på dessa och generösa garantier iaf på första ägaren. Men det är ju bara teckna en försäkring som har hyffsat lång maskinskada.
Batteriets skick kan Volvo kontrollera och det är väl en 50% degradering på garantins 16000mil eller 8år som de byter ut det på om jag minns rätt, kan mycket väl ha fel där. Men det verkar väldigt ovanligt.

10000mil är ju knappt inkört så jag säger: KÖP :)
av Zeecor
Zeecor skrev: fre 24 apr 2020, 21:54 Jag har fått ett missljud som verkar komma från elmotorn. Varje gång jag gasar eller släpper gasen vid eldrift så klonkar det till bakifrån. Är det någon som varit med om något liknande? Hoppas på något enkelt :)
Svarar mig själv då när jag fått problemet åtgärdat om någon skulle råka ut för samma fel.

En bult hade lossnat någonstans i bakaxeln så att drivaxeln hade glappat i hjullagret och slitits sönder. Fick hjullager och drivaxel bytt och nu är det knäpptyst igen :)

Det gick som en reklamation så jag vet inte vad det skulle kosta.
av Bokajsson
Hej!

Jag har sökt igenom tråden och forumet men inte hittat något som stämmer med min fundering. Jag har en V60 D5 laddhybrid från 2016 som har gått 10 000 mil, som jag ägt sen maj i år och är på det stora hela väldigt nöjd men nu har den börjat krångla lite och jag undrar om någon här känner igen problemen. Självklart ska bilen in på auktoriserad verkstad men den har redan varit där en vända där en vända och teknikern som tog sig an den fick fram ett felmeddelande som han inte förstod, raderade det och när han skulle ta fram det igen var det borta. I efterhand visade det sig att han inte var kunnig på laddhybrider, utan det var en kollega till honom som var det, men han sa inget om det när jag bokade tiden. Det är inte första gången jag råkar ut för sånt på verkstäder så därför kollar jag med er också.

De egenheter som har dykt upp är:

- Ibland när man startar bilen startar den inte och motorlampan lyser, den startar alltid (hittills) på andra försöket men då dyker det upp ett felmeddelande i stil med "fel hybriddrift" men bilen går normalt när den väl är igång.
- Ibland, kanske framförallt när det är kallt ute, och när bilen är nystartad växlar den mellan att köra 5 sekunder på el, 5 sekunder på diesel om och om igen. Tvingar man den köra på det ena eller andra ger det med sig och efter en stunds körning kan man ställa den i hybrid igen.
- I och med det här har meddelandet "hybriddrift tillfälligt inte tillgängligt" oftare dykt upp än förut.

Har någon annan råkat ut för detta?

Jag skriver här igen när bilen varit inne på verkstad, hos rätt tekniker.
av ridax
Att Hybriddrift tillfäkligt inte är tillgängligt nu kan ju bero på att det är kallare och den vill komma upp lite i temperatur först. Sedan finns det andra faktorer som mer kan vara en slump att den inte vill köra hybrid som gammalt bränsle eller dpf.

De andra felen känner jag inte igen.

Det är vanligt att decauktoriserade verkstäderna bara har en man som kan något om hybriddriften. Man blir ju lagom road när någon står och bränner slut på hela felsökningsbudgeten åt att stå och klia sig i huvudet och sedan öka den uppgivna felsökningskostnaden till nästa steg och kalla in en som kan eldriften.
av Bokajsson
Nu har bilen varit inne hos den certifierade teknikern hos Volvo :)

Han misstänkte på förhand att det var AC-kompressorn eller generatorn utifrån min problembeskrivning. Döm till min förvåning när jag hämtade ut bilen och han talade om att han inte fick fram någon felkod. Han hade en möjlig förklaring till det, det är kontakten mellan batteripacken som sköter felsökningen av isolationsfel i bilen, det är även där han kopplade på datorn för att få fram felkoder. Eventuellt var det själva kontakten som krånglade, så den bytte han utan kostnad.

Sen visade han mig att dieselvärmaren inte stod i auto, då måste motorn gå igång för att få värme i kupén, men den ska ändå inte växla var 5e sekund så det hade troligtvis inget med saken att göra.

Nu har jag inte kört bilen så mycket efter verkstadsbesöket, men den har faktiskt inte växlat mellan drivmedlen på samma sätt och felmeddelandet har inte heller dykt upp.
av Eframx
Hoppar in med en fråga i denna eminenta tråd :D

Jag har en v60 D6 plugin 2014/2015 som inte vill ladda på laddstationen här vid jobbet. Det är en Bee laddstation och själva plasthöljet på typ-2 kontakten är trasigt, minst 2-3 av ögglorna som bilen ska låsa/greppa tag i är skadade och "öppna"
Bilen tar emot kontakten och lyser gult som att den väntar på att laddning ska börja, men så fort laddningen påbörjas på stationens display så slår bilen om och visar rött. Jag kan dock inte få fram några felmeddelande i bilen, och Bee stationen visar inget fel.

Hemma funkar det klockrent att ladda med medföljande 230V-laddaren.
Någon som haft liknande problem?
(ps, har naturligvis anmält den "trasiga" kontakten till Bee som fortfarande 3 veckor senare inte har lagat den)
  • 1
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?