Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
Förutom kostnad för nycklarna tillkommer kostnad för verkstadstid för att ta bort tidigare nycklar och att lägga in de nya nycklarna.
av Xanthopteryx
Alla nycklar gör av med påtagligt mycket mer batteri vid användning jämfört med vila.
Det är vanliga platta celler (CR2032 har jag för mig) i.
Badnyckeln är limmad för att vara vattentät och är manbara en gnutta händig (behövs inte mycket kunskap om man klarar av att följa en Youtube-video) så kan man byta batteri på den också. Dock hänger sedan vattentätheten på hur bra man själv är på att täta den efter bytet.

Personligen tar jag badnyckeln om jag riskerar att bli våt (som när man tar opp/lägger i båten eller om man vill vara ute i ett jävla regnväder (med regnkläder...) som en lång vandringstur vi tog en gång. Det jag ogillar med badnyckeln är att den saknar nyckelbladet som nödöppnar när något felar med nyckel/bil - ty rätt var det är så är det batteritorsk eller annat problem (har levt för mycket med elektronik så ja, jag är... lite prepper på det typ).
Rent krasst kan man faktiskt även gömma nyckeln inne i bilen och låsa med telefonen (om man litar på att man får upp den sedan igen med telefonen) då en nyckel inuti bilen avaktiveras och om någon gör inbrott fungerar alltså inte den nyckeln. När man sedan låser upp så aktiveras den igen och kan användas för körning.
Användarvisningsbild
av Funk
SWEiNSANE skrev:Förutom kostnad för nycklarna tillkommer kostnad för verkstadstid för att ta bort tidigare nycklar och att lägga in de nya nycklarna.
Vilket troligen inte går alls med begagnade nycklar, om man inte ändrat tillvägagångssätt det senaste.
Man har i alla fall tidigare bara kunnat programera in nya nycklar med tillhörande "kodkort" vilka aldrig levereras med bilen, vilket gör begagnade nycklar tämligen värdelösa..

/Thomas
Användarvisningsbild
av epostaren
zakrisson08 skrev: lör 02 maj 2020, 20:38 Se bildScreenshot_20200502-203717_Volvo%20Manual.jpg

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Kan man starta bilen även om nyckeln har slut på batteri, om man öppnar med löstagbara nyckelbladet?
230fk går snålt

Allra lättast är nog att skruva loss hel[…]

Växellådan behöver inte vara d&a[…]

Söker dörrar och framskärmar passan[…]