Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja jag är inte intresserad av att bli testpilot åt BSR med en sprillans ny bil för över halv mille vill kunna lämna in min nya bil för till min lokala Volvo verkstad om det är nåt fel på den under garantitiden trimmet lär de ju hitta om det är nåt med motor o mjukvara.
Som sagt utvecklingen sker inte över en natt när väl trimmet är färdigt har man ju börjat fundera på att byta till ny bil det finns ju vissa modeller som är 2-3år gamla som fortfarande inte har fått ett färdigt trim hos BSR tex
"Om något kan installeras eller uppdateras så kan det manipuleras". Det handlar bara om tid och intresse innan manipulering är möjlig.

Det stora hindret för en färdig produkt är ju inte att just kunna göra ändringarna, utan det ligger i att kunna göra ändringarna utan att förstöra något annat. Tror inte många är så sugna på att betala tusenlappar för att få bort, i det här fallet - hastighetsspärren, om dom samtidigt t ex förlorar all möjlighet till mjukvaruuppdateringar eller felkodsläsning.
Det gäller även att lista ut hur man kan "dölja" ändringarna, så inte hela bilen börjar blinka rött med stora varningstexter så fort en OBDII läsare stoppas i uttaget.

Dagens, för att inte tala om framtidens, "anti-tamper"-system är inte att leka med direkt. Mycket som kan gå snett och mer eller mindre göra om bilen(eller vad det nu må vara, konsoler, telefoner, you name it) till en väldigt stor dörrstopp utan återvändo.

Den stora frågan är mer "hur långt kommer volvo gå för att intergrera spärren i systemet?". Dvs, kommer dom göra allt i sin makt för att man inte ska kunna få bort den, eller kommer dom lägga den relativt "ytligt" och således göra det lite lättare att få bort den?
Den frågan kan vi bara vänta och se hur den utvecklas... Men överlag är det inte alls ovanligt att utvecklare lägger vissa funktioner "lätt" åtkomligt med en liten baktanke att "någon" ska ta sig förbi den i framtiden. Jag misstänker dock att volvo kommer intergrera spärren så djupt dom bara kan därför att... det är volvo, och lite av deras säkerhetstänk lever ju kvar i märket.
fjohan82 skrev:Jag har fått upp min V60 i 245 på mätaren utanför Leipzig, finns en riktigt bra och rak sträcka när man passerar flygplatsen. På en del håll blir det annars förhållandevis studsigt i 200...
Ett alternativ är att be BSR eller någon annan att lyfta spärren om det blir en Volvo nästa gång. Sätta en spärr vid 180 kan somliga behöva, men frihet under ansvar känns inte som ett uttryck som talas i Göteborg.
läste dock att dom kommer blockera möjligheten fixa spärren :/
Snart är detta normalt och glömt och då har de ändå fått publiciteten med sig ;-) Bättre att vara först tycker jag än sist och omodern.
Tror spärren kommer ligga någorlunda ytlig då den ska kunna anpassas för olika ändamål och bruk
Finns nog en del människor som kan ta bort spärren. Frågan är ju bara hur intressant det är för dom. Kör man i länder där max är 120/130 km/h,då kvittar det. Kör själv genom Tyskland två gånger per år,till England. Har som fortast kört 200 km/h,en kort sträcka. För min del gör det inge,klarar mig med 180.. Det var annat när man var yngre,då skulle man prova hur fort bilen går. Tycker det är viktigare med snabb acceleration,än toppfart.
LazerHawke skrev: fre 01 maj 2020, 19:38
fjohan82 skrev:Jag har fått upp min V60 i 245 på mätaren utanför Leipzig, finns en riktigt bra och rak sträcka när man passerar flygplatsen. På en del håll blir det annars förhållandevis studsigt i 200...
Ett alternativ är att be BSR eller någon annan att lyfta spärren om det blir en Volvo nästa gång. Sätta en spärr vid 180 kan somliga behöva, men frihet under ansvar känns inte som ett uttryck som talas i Göteborg.
läste dock att dom kommer blockera möjligheten fixa spärren :/
Med mjukvara/programmering. Lär inte dröja länge innan någon knäckt den spärren.
Äh, finns ju mjukvarutrim från några aktörer och några av dessa kommer man så klart att kunna lägga till ”ta bort fartspärr” på med. Tex rica mdf. Polisbilar kan ju lika gärna bli så att de ska få fartspärrdn inprogrammerad innan försäljning dessutom, eller att de ska skrotas istället
180 är lite väl lågt, 225 har fungerat bra hittills.
Bara en förklädd besparing av kineserna.
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 31

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]