NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kymex
Någon som känner till hur breda däck man kan montera på S40N utan problem? Jag vill ha 18" fälgar med dimension 225/40 R18. Men på Volvos hemsida rekomenderar man max 215/45 R18 "för at minimera risken för islag i hjulhuset". Dessutom säger dom att: 18" hjul kräver styrutslagsbegränsare i främre hjulhus samt byte av "bumpgummi" i bakre hjulhus. Vad är det och behövs det verkligen?? Till sist säger dom att:
När du monterar 18" hjul på S40 eller V50 rekommenderar Volvo att du samtidigt laddar ner en ny mjukvara till hastighetsmätaren. Den nya mjukvaran säkerställer att rätt hastighet visas trots de större hjulen.

Vad tror ni är allt detta overkill eller nödvändigt?

Se länken: http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 251722.htm
Användarvisningsbild
av jihed
jag har orginal 18" medea fälgar. med 215 däck på.
Jag har inga "styrutslagsbegränsare", "bumpgummi" vad allt detta nu är. Och det går då utmärkt i alla fall.
Jag har heller ingen mjkvara till hastighetsmätaren. När jag har testat hastighetsmätaren mot min GPS så visar dom exakt lika upp till 200km/h. Fortare än så gick inte bilen =(
Användarvisningsbild
av Kostas
jihed skrev:jag har orginal 18" medea fälgar. med 215 däck på.
Jag har inga "styrutslagsbegränsare", "bumpgummi" vad allt detta nu är. Och det går då utmärkt i alla fall.
Jag har heller ingen mjkvara till hastighetsmätaren. När jag har testat hastighetsmätaren mot min GPS så visar dom exakt lika upp till 200km/h. Fortare än så gick inte bilen =(
Har du köpt fälgarna efter att du köpte bilen eller satt de på från fabrik?
Anledningen till min fråga är att Volvo monterar detta som standard på bilar som beställs med exempelvis 18"..... O i så fall så har man det utan att man kanske märker det så att säga
Användarvisningsbild
av jihed
nope. det satt 17" på från fabrik.
av Fredrik^
Jag har 225-40-18 på min s40 och har haft dom på i 500 mil kanske.
Det har inte slagit i hjulhuset en enda gång, funkar hur bra som helst.
Användarvisningsbild
av psycho4fun
Jag har 225/40 på 8x18 fälgar på min V50. Inga problem med styrning eller att något tar i. Bilen är för övrigt oxå sänkt 35 mm med eftermarknads fjärdrar..
Användarvisningsbild
av Kymex
Tack för svaren, då är det bara att köpa, har lite svårt att bestämma om det blir Nebula eller R-sport.
Användarvisningsbild
av C.W.
kan väl ochså vara värt och kolla vilket ET fälgen har.
Standard ligger på 52 och bör väl inte gå under ET48.

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Ja visst fungerar det. Tänk bara på att[…]

Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa de[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]