Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av SeEmSi
Provade för första gången i söndags att köra på polish (Sonax) på huven med en maskin från biltema men kom lite utanför och har nu en vit blaffa på plasten ovanför grillen. Testade direkt efter med Sonax plastic renovator och trodde att jag fått bort det vita men idag ser jag att det fortfarande är kvar.

Finns det något sätt att få bort kritningar så här två dagar efter?
SeEmSi skrev:Provade för första gången i söndags att köra på polish (Sonax) på huven med en maskin från biltema men kom lite utanför och har nu en vit blaffa på plasten ovanför grillen. Testade direkt efter med Sonax plastic renovator och trodde att jag fått bort det vita men idag ser jag att det fortfarande är kvar.

Finns det något sätt att få bort kritningar så här två dagar efter?
Nästa gång tejpa plast/gummi lister etc.
Men du kan tvätta dem med avfettning eller använda renovatorn.
Dock måste du massera in medlet ordentligt. Om inte så får du ej bort det i porerna.

Greetz
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Jag tycker det tar sån tid att tejpa listerna som iofs. är det bästa, men kör nu latmansvarianten med att först behandla dem med vinylglans.
av Lindfalas
Mattias_F skrev:Jag tycker det tar sån tid att tejpa listerna som iofs. är det bästa, men kör nu latmansvarianten med att först behandla dem med vinylglans.
Funkar dock dåligt.. speciellt om du kommer emot dem när du polerar.
Då får du ändå putsa på listerna.
Tar inte så himla lång tid att tejpa heller.
Du slipper jobbet efteråt att rengöra listorna. Det tar en jävla massa tid.
Så du spar egentligen tid att tejpa, fast det verkar ta längre tid.

Greetz
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Lindfalas skrev:
Mattias_F skrev:Jag tycker det tar sån tid att tejpa listerna som iofs. är det bästa, men kör nu latmansvarianten med att först behandla dem med vinylglans.
Funkar dock dåligt.. speciellt om du kommer emot dem när du polerar.
Då får du ändå putsa på listerna.
Tar inte så himla lång tid att tejpa heller.
Du slipper jobbet efteråt att rengöra listorna. Det tar en jävla massa tid.
Så du spar egentligen tid att tejpa, fast det verkar ta längre tid.

Greetz
Bra tänkt Lindfalas!
jag satt och tänkte min enkla handvaxning....;-)
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Har testat på tidigare bilar att använda vinylglans/vinylgegga/listrenovator, eller vad det kallas, med färgpigment. Dock på svarta lister...
Fungerade riktigt bra, speciellt på kritränder.
Vet inte hur bra det är i längden. Man får se till att torka bort det noga efter behandlingen så att det inte börjar rinna över lacken om man kör i slask.
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
Man kan gå över listerna med en borste med lite styvare borst o putsa av listerna efter vaxningen vänta dock ej med detta moment då det är relativt lätt att få bort när det är nytt, kritningarna alltså 8)

två kanske onöiga tips :oops: = använd ej stålborste och får ni mycket vax på lister odyl ta då lite mindre åt gången av rengörings medel eller vax

mvh/olof
av Lindfalas
_lucifer_ skrev:Har testat på tidigare bilar att använda vinylglans/vinylgegga/listrenovator, eller vad det kallas, med färgpigment. Dock på svarta lister...
Fungerade riktigt bra, speciellt på kritränder.
Vet inte hur bra det är i längden. Man får se till att torka bort det noga efter behandlingen så att det inte börjar rinna över lacken om man kör i slask.
Skulle inte råda att använda något med färgpigment.
Listerna blir flammiga efter ett tag och blir svårare att få rätt färg på sen.

Finns inte så mycket mera än att skydda listorna först innan man polerar och sen lägga på något färglöst som är för listor.
Det blir snyggare och mera hållbart.

Greetz
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]