Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#540429
2444ever skrev:Nähä, aldrig får man vara riktigt glad :D
Efter sista rengöringen blir den bara typ ljummen, men den skall alltså inte bli något varmare än kabelskon på minuspolen - eller annat i omgivningen? Vill bara vara säker så jag inte byter något i onödan.
Om man fixar ny kabel, drar man den på nytt sätt, eller är det enkelt att in o rota med kabelhärvor?
Samma ström går ju genom plus och minuspolen på batteriet. Om kabelskorna och kablarna på pluspolen och minuspolen är lika så borde de erhålla samma temperatur. Nu är det så att flera kablar sitter i kabelskon för pluspolen och det är inte säkert att det är dålig kontakt i samtliga. Men om det är dålig kontakt så att man erhåller uppvärmning "när brännhet" så är det definitivt onormalt. Kolla om längden räcker på befintliga kablar efter borttagande av befintlig kabelsko så att du kan montera en ny. Pressad anslutning kräver specialverktyg. Det finns många utföranden med skruvanslutning som är enkla att montgera själv. Det finns även färdiga batterikablar i olika längder. Här är några idéer:
http://www.grene.com/shop/action/catego ... 2593_95605
http://www.lingmetallgjuteri.se/produkter.html
2444ever skrev:Lite pinsamt, rengjorde kabelskon med 5-56 när jag köpte nytt batteri, INNAN jag visste att det inte är så lämpligt.
Fråga: Varför är det inte bra med 5-56 på batterikabelskor? Är intresserad av att veta.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
#540430
2444ever skrev: Om man fixar ny kabel, drar man den på nytt sätt, eller är det enkelt att in o rota med kabelhärvor?
Vill man göra det enkelt för sig kan man dra den utanpå kabelstammen. För att göra det extra säkert kan du dra den i en öppningbar skyddsslang.
Jag vill ha allt så originallikt som möjligt så jag drog den i den gamla stammen. Lite småpilligt och en del skrapsår på armarna men det var inte så jäkligt ändå.
#540615
Tack för alla tips.
Camel skrev:...
2444ever skrev:Lite pinsamt, rengjorde kabelskon med 5-56 när jag köpte nytt batteri, INNAN jag visste att det inte är så lämpligt.
Fråga: Varför är det inte bra med 5-56 på batterikabelskor? Är intresserad av att veta.
Jag är amatörmeckare, det är bara vad jag snappat upp, om det sen stämmer vet jag inte, iaf:
Hade skit på kabelskon och anslutningar, som nån torkad gegga, sprutade 5-56 och rengjorde fria ytor. Köpte nytt batteri strax efter hos en expert (säljer enbart batterier), han blev förtvivlad när han såg vad jag gjort. Han menade att 5-56 tränger in i kardelerna(?) (t.ex. på anslutningen på kabelskon till säkringsdosan), är det redan lite skit där så blandas det med 5-56 och ger sämre kontakt än innan. Jag fick dessutom lite 5-56-gegga mellan anslutningen och själva kabelskon (enligt tidigare inlägg), det blev då nästan brännhett. 5-56 leder ju inte ström, men visst, lyckas man få bort all 5-56 efter rengöring så är det väl inga problem.
Enligt honom skall man inte använda NÅGOT medel, rengörings eller något fett, om man inte får bort ALLT. Han berättade om exempel där något batterifett smält, trängt ner genom mikroskopiska hål i polen och fördärvat cellen, o.s.v.

Pettson hade ett liknande resonemang om 5-56 i en annan tråd, så det räcker för mig.
Camel skrev:...
Men om det är dålig kontakt så att man erhåller uppvärmning "när brännhet" så är det definitivt onormalt.
...
Först var det så, men efter sista rengöringen (se något inlägg tidigare) så blir den "bara" ljummen, minuskabelskon är fortfarande sval, så lutar åt att fixa ny kabel + kabelsko.

Är "pressad" och "skruvad" lika bra, den pressade isolerar väl bättre?
Köper ny kabel också, lika bra när man ändå håller på. Kabeln generatorn-startmotorn brukar också få sämre ledningsförmåga eller? om man skall byta det också när man är där och rotar.
#540635
Intressant det du skriver om 5-56. Men jag har aldrig haft problem med detta. Just den genomträngande förmågan hos 5-56 driver ju ut fukt som letat sig in just pga av kapilläreffekt. Hellre 5-56 än fukt i elektriska anslutningar känns det som. Däremot finns det viss risk att 5-56 kan leta sig in i batteriet och skada detta kemiskt, speciellt på öppna batterier ska man vara försiktig. Den blyoxid som kan finnas på polerna och som ser ut som svamp är vattenlöslig så lite varmt vatten och borste räcker gott för att ta bort den. Enligt CRC själva lämpar sig dock 5-56 även för batteriterminaler. Om man vill kan man ju använda 2-26 eller Oxide Clean istället.
http://www.crcind.com/wwwcrc/tds/TCA8%205-56.PDF
http://www.crcind.com/wwwcrc/tds/TCI8%202-26.PDF
http://www.crc.se/wwwcrc/tds/TCA8%20OXIDECLEAN.PDF

Pressade kabelskor får i regel lite större kontaktyta mellan kabel och kabelsko och anses av vissa vara lite mer långtidsstabila samt att ev. kallflytning inte får så stor påverkan. Men dessa kabelskor kräver specialverktyg för pressning. Om rätt verktyg används blir också oftast pressningen snabbt och korrekt utförd vilket är viktigt i serieproduktion. Jag anser att det är fullt tillräckligt med skruvanslutning när man fixar sin egen bil. Man kan ju välja ett utförande med stor kontaktyta. Någon form av isolerande övertäckning av pluspolen är bra att ha för att minska risken för kortslutningar när man öppnat huven och kanske lägger något verktyg eller liknande nära (eller på) batteriet. Det ska man inte göra men i alla fall.
#1377020
Har precis råkat ut för samma sak själv.
Blev rejält överraskad när jag kände att pluspolen var löjligt varm,
eller för att vara mer korrekt det var riktigt varmt precis runt den pressade övergången mellan kabel och kabelsko/batteripolsko.
Men som flera nämnt innan är det med största sannolikhet dålig kontakt vid den pressade övergången mellan pluskabel och kabelsko/batteripolsko.


Angående batteripoler så är de svagt koniska. Den absolut vanligaste batteripolen är SAE (och DIN såklart).
Båda dessa är svagt koniska (1:9) och pluspolen har alltid ca 1.9 mm större diameter än minuspolen.


### KONTROL No 1 : Onormalt Höga Strömmar ###
Bilen på tomgång.
Runt 13.5 V spänning mellan batteripolerna (mätt direkt på batteripolerna).
Generatorn producerade 31-33 A.
Dessa 31-33 A fördelades på följande sätt från den där kabelskon:
* 28 A iväg till förbrukning av bilen via grövre kabelbunt
* 2-4 A iväg till förbrukning av bilen via mindre kabel
* 1 A gick ned i batteripolen och in i batteriet (det hade stått med batteriladdare ett bra tag innan så det var någorlunda fulladdat)

Inget onormalt här alltså - detta är typiska värden för en bog-standard 855.


### KONTROL No 2 : Spänningsfall ###
Batteripol Plus <=> Kabelsko Plus == Försumbart (någon mV men glömde notera det men var inget som väckte mitt intresse - ska mäta om senare för skojs skull)
Generator (Direkt På Pinnskruven) <=> Batteripol Plus == 80 mV

Hade förväntat mig lite högre spänningsfall (det ger ett totalt motstånd under last - att mäta motstånd på ett obelastat system är meningslöst - på runt 2.5 ohm).
Men jag tror att mitt spänningsfall ändrar sig om jag juckar runt lite med pluskabeln - ska prova detta också (fast jag mer eller mindre vet var problemet är).
Så ska göra om det med lite annan utrustning (så jag inte slipper stå som en orangutang med ena näven nere vid generatorn och andra uppe vid pluspolen på batteriet.

Här emellan så sitter ju startmotorn och som flera nämnt innan så (om jag minns rätt på en 855 med B5254S motor) går pluskabeln från generatorn till terminal 30 på startmotorn som en separat kabel och därifrån går den som en annan separat kabel upp till kabelskon för batteriet pluspol.

Så blir nog att göra en ny kabel mellan startmotor och batteri pluspol helt enkelt.


Tips från coachen : Ha inte multimetern och de där långa kablarna i närheten av tändspolen (sitter ju inte så långt ifrån batteriet) - det blir helknasiga spänningsvärden - fråga mig hur jag vet - eller gör inte det förresten :party:
#1377060
Ska tillägga att jag fick byta kabel på nåra ställen till. Det var mellan + pol battri och boxen för huvudsäkringar. På min förra bil S70 00a.
Var spännings fall där med. Kabeln såg bränd ut inne i boxen. Hade tur där då alla andra kablar som ligger runt matnings kabeln klarat sig.
Jag bytte även alla jordkablar. Motor kaross o batteri kaross.
Det var små spännings fall det handlade om i mitt fall. Ändå vart min + kabel skitvarm vid normaldrift Ecc på osv. Och som sagt ökar ju spännings fallet med högre belastning.
Jo se till att undvika de där batterikabel skorna man drar fast med en klamma o 2 st M6 på kabeln/kablarna de är rent jävla junk.
Bra kabelskor gäller på alla kablar.
Jag åkte till en bil elektriker o fick alla nya kablar gjorda de var på bra humör på fredagen så det kosta
nåra paket kaffe o nåra fika längder.
#1377617
Den gylne regeln är att all varmgångg beror på dålig kontakt, jag ser att de flesta säger samma sak, därför tänker jag ge dig ett tipps. Skrapa fram en ren punkt på batteripolen, mät på den punkten till plusskabeln, det ska i princip vara noll. Visar den en eller två volt så har du kontaktproblem där.
#1377630
lagar skrev: lör 02 maj 2020, 17:04 Den gylne regeln är att all varmgångg beror på dålig kontakt
Precis! Sen kan varmgången bero på dålig kontakt mellan kabelsko och batteripol, mellan kabelsko och kabel eller bådadelarna :P
Svårt att avgöra, allt blir varmt. Skulle rent teoretiskt kunna vara fel inne i batteriet också..
Själv håller jag batteripolerna infettade för att slippa korrosion. Och jag skulle inte tveka att fetta in eller spraya kabeländen där den är pressad för att hindra saltvatten från att krypa in innanför kabelisoleringen och fräta sönder kardelerna. Mig veterligt så är det bara på kontakter i strömbrytare och på kommutator som fett och olja är skadligt. I elsystem alltså. Men silikonolja är no-no!
Edit: är det redan dålig kontakt i pressningen så hjälper förstås ingen sprayolja.. Enda lösningen är att klippa av och göra om.
#1377898
Precis som nämnts tidigare - värmen kommer ifrån dålig kontakt (det behövs inte mycket för att det ska bli riktigt varmt när vi pratar många ampere).

Eftersom byte av startmotor-batteri kabel var högst sannolik så snittade jag krympslangen på 90-graders batterikabelskon för pluspolen.
Jag hade väntat mig att bli hälsad av ett glatt gäng green goblins - men det såg riktigt städat ut där under.
Kunde ej se eller känna något uppenbart problem runt pressningen heller (men i ärlighetens namn så säger det inte så mycket).

Just renlighet kring batteripoler och kabelskor samt korrekt infästning av dessa är något som jag alltid gör på mina bilar,
så det var redan rent här och batterikabelskon satt inte lös på något sätt (var ju det första jag kände på).

Iallafall så lossade jag plus batterikabelsko och tog ett snabbt rengöringssvep mest för att försäkra mig om att inget skräp kommit in emellan,
samt satte tillbaka plus batterikabelsko och tryckte ned hårt (som jag brukar göra) och drog åt korrekt (som jag brukar göra).
Tanken var nu att starta upp och mäta mer exakt var spänningsfallet uppstod.

Men nu kunde jag inte replikera felet - det blev inte varmt längre - samt att spänningen över batteripolerna var runt 13.5-13.7 volt.
Mätte iallafall upp spänningsfall från koppartrådarna precis innan batterikabelskon och själva kabelskon och det var typ 40mV vid 30A.
Ska noteras att när det blev varmt så hade jag en spänning på runt 12.7 volt över batteripolerna, dvs ett onormalt spänningsfall på runt 1V,
vilket som ni förstår inte är normalt vid 30-40A och leder till rejält värmeutveckling (om spänningsfallet är koncentrerat kring en punkt).

Antingen satt plus batterikabelskon inte riktigt korrekt fast eller det är en form av intermittent dålig kontkat i pressningen - eller både och.
Oavsett så ska jag hålla extra koll på detta framöver men har ändå förberett mig för byte av kabeln (då det inte är helt osannolikt problemet kommer tillbaka).
Tills dess så lägger jag på vaselinspray, den snittade krympslangen och ytterst vulktejp för att skydda de nu exponerade koppartrådarna (jag snittade ju upp krympslangen).


Jag var och plockade en generator-startmotor kabel och två startmotor-batteri kablar på Returbilen, mest för skojs skull, antingen använder jag dessa eller pressar och tillverkar egna.

Jag mätte för skojs skull upp spänningsfallet (kabelsko till kabelsko) på dessa begagnade kablar när jag skickade igenom en testström på 50A.
Generator<->Startmotor Kabel : ca 60mV
Startmotor<->Batteri Kabel No 1 : ca 90mV
Startmotor<->Batteri Kabel No 2 : ca 60mV

Startmotor<->Batteri Kabel mätte jag för övrigt upp till att vara en 35mm2 kabel medans Generator<->Batteri Kabel är tunnare och jag estimerar den att vara en 16mm2 kabel.

Lite off-topic men angående kabeldiameter och spänningsfall så velade och räknade man lite på diameter på matarkabeln från batteri till distributionscentrat på ens track day car,
höll på att bygga elen och man vill inte ha grövre än vad som behövs men det är ändåså runt 4.5 meter vi pratar om så det är inte försumbart.
Iallafall så mätte jag upp ett spänningsfall på 0.46V batteripol plus till distributionscentrat via en 4.5 meter 25mm2 kabel under crank-no-start-scenario.
Mätte även spänningsfallet på jordsidan, mätte upp ett spänningsfall på 0.27V batteripol negativ till motorblocket under crank-no-start-scenario.
Not great, not terrible som Dyatlov brukade säga - ska ju nämnas att den raka sexan (2.3 liter, 9.4 CR) har under alla åren startats med samma lilla 18Ah batteri :party:
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]