Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
Jag har skaffat en XC70 -05 med parkeringsvärmare som jag vill ha möjlighet att fjärrstarta.

För nyare modeller så har jag sett att någon konstruerat funktionsadderare som fixar det, men inte för -05 och det är inte främst en färdig produkt jag är ute efter heller. (Eftersom jag även tänkt lägga till lite annan funktionalitet och då vill jag kunna integrera delarna samt ha ett enda SIM.) Så nu undrar jag om det finns någon info om CAN-meddelandena som styr värmaren? Jag läste någonstans att värmaren inte själv är en CAN-enhet utan att den sitter kopplad via någon annan enhet, så det kanske är svårt att filtrera ut de meddelanden som styr värmaren.

Nästa fråga är om det funkar att koppla in sig på CAN-bussen bakom stereon och räkna med att kunna kommunicera med alla enheter på low-speed-nätet eller om nätet är sektionerat på något sätt?
av torparn11
Precis som ts skulle jag vilja ha tag i något liknande. Har en V7 05 med VOC i men pratat med Volvo om att få igång fjärrsrten och för att få fjärrstart att fungera i min bil måste jag ha en minicall med abonnemang och dem är rätt dyra.
av fredriknilsson
Vill man bara ha fjärrstart av värmare kan man montera en AEM och koppla gsm-relä till den samt aktivera mjukvara för fjärrstart.

Vill man mixtra med canbusmeddelanden så kika på: http://hackingvolvo.blogspot.com/ där en finne kört lite reverse engineering och hittat en hel del :)

Det är CEM som sköter kommunikationen med värmare via LIN-bus.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

av m2c
Jag har en sådan här eftermarknadsbox som man ansluter till OBD uttaget för att fjärrstarta värmaren via mobilen:
http://www.autopluginstore.com/en/volvo ... _2019.html

Så det måste ju gå att starta den via OBD iaf :)

Här är en lista på vilka bilar den funkar till:
vwww.autopluginstore.com/en/volvo/index.html

Och 05- finns ju med, så det borde iallafall vara möjligt att göra även för dig.
av ThomasNygards
fredriknilsson skrev: tis 28 apr 2020, 22:31 Vill man bara ha fjärrstart av värmare kan man montera en AEM och koppla gsm-relä till den samt aktivera mjukvara för fjärrstart.
Detta låter intressant! Var hittar man en lämplig "AEM". Vad är det?

MVH
Thomas
av torparn11
m2c skrev:Jag har en sådan här eftermarknadsbox som man ansluter till OBD uttaget för att fjärrstarta värmaren via mobilen:
http://www.autopluginstore.com/en/volvo ... _2019.html

Så det måste ju gå att starta den via OBD iaf :)

Här är en lista på vilka bilar den funkar till:
vwww.autopluginstore.com/en/volvo/index.html

Och 05- finns ju med, så det borde iallafall vara möjligt att göra även för dig.
Här du den den för 330€?
av m2c
Japp det är den. Kostade lite, men guld värd på vintern. Bara att plugga in i OBD. Satte fast den innanför panelen under ratten med buntband.
Användarvisningsbild
av johnnype
Det är jag som gjort CAN-Box, den kan fjärrstarta värmaren via knapptryck på original fjärren. Går också att sätta på en kabel till dess kretskort som du kan jorda med ex.vis GSM-relä för att också fjärrstarta värmaren.

Däremot så får jag inte några nya PCB på ett tag till vad det verkar...
av torparn11
johnnype skrev:Det är jag som gjort CAN-Box, den kan fjärrstarta värmaren via knapptryck på original fjärren. Går också att sätta på en kabel till dess kretskort som du kan jorda med ex.vis GSM-relä för att också fjärrstarta värmaren.

Däremot så får jag inte några nya PCB på ett tag till vad det verkar...
Ok det skulle vara guld värt att kunna starta r aren när man ligger på vägen. Idag när kronan är så svag så lär väl den från Tyskland kosta 3400-3500:- och det är mycket pengar. Synd att jag inte kunde köpa en can box av dig, frågan är bara vart man ska få tag i ett relä för dem verkar rätt dyra också. Heter det GSM relä eller GSM styrning eller det kanske är samma sak.
Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]