Moderator: Moderatorer

#1377246
grillchips skrev:Igår försökte jag hjälpa svärfar lite med hans V70 T6 som efter byte till sommarhjul drar något djävulskt åt ena hållet. Jag tog en lite längre tur och försökte bena ut vad som kunde vara fel, inga vibrationer men i kurvor kan jag nästan släppa ratten (rakt) och den tar kurvan åt mig. Drar till macken och kontrollerar däcktryck, tillräckligt jämnt rakt över för att kunna utesluta helt.
Kollar däckmönster, allt ser bra ut (~2 år gammalt gummi).
Föreslår att jag tar hem bilen över helgen för att skifta sida på däcken för att se ifall problemet följer med men han tyckte att vi skulle boka tid hos verkstan istället.

Återstår att se om jag får leka hobbymekaniker i helgen eller ej.
Måste ju vara hjulinställning på något sätt
#1377247
grillchips skrev:Igår försökte jag hjälpa svärfar lite med hans V70 T6 som efter byte till sommarhjul drar något djävulskt åt ena hållet. Jag tog en lite längre tur och försökte bena ut vad som kunde vara fel, inga vibrationer men i kurvor kan jag nästan släppa ratten (rakt) och den tar kurvan åt mig. Drar till macken och kontrollerar däcktryck, tillräckligt jämnt rakt över för att kunna utesluta helt.
Kollar däckmönster, allt ser bra ut (~2 år gammalt gummi).
Föreslår att jag tar hem bilen över helgen för att skifta sida på däcken för att se ifall problemet följer med men han tyckte att vi skulle boka tid hos verkstan istället.

Återstår att se om jag får leka hobbymekaniker i helgen eller ej.
Något som fått sig en smäll vid byte till sommardäck är min gissning om allt var ok innan
#1377263
@peppepp, han har knappt kört bilen sedan skiftet (vi snackar max 2-3 mil, han må vara av äldre kvalisort men tvivlar starkt på att han curbat något).

@Lövet, ja jag sa det också. Har ju själv upplevt "stök" efter skifte som sedan rättats till med hjulinställning men aldrig något såhär grovt. Som om 3 hjul har 3 bar i sig medan höger fram har 1.5 bar. Nåja, får se vad meken säger när jag kör ner bilen i nästa vecka.

@theodorkalin, ojoj! Roligt! Fortfarande lite sur över att V90 inte får något sånt där skoj. Hittat grejor som "löser problemet" men att beställa från the land of the free är tröstlöst med frakt, tull etc.
#1377268
Nu är det visst någon annan som har tingat R-designfronten från Norge :oops:
#1377279
grillchips skrev: Föreslår att jag tar hem bilen över helgen för att skifta sida på däcken för att se ifall problemet följer med men han tyckte att vi skulle boka tid hos verkstan istället.
Detta är inte alls orimligt, har råkat ut för det flera gånger. Det, eller att den helt enkelt behöver en hjulinställning efter vintern, som inte upplevdes lika mycket med vinterhjulen på.
#1377335
Avslutat jobbveckan med ett tvätt på jobbet. Testade Gyeon Wet Coat, får se hur länge det känns som att det fungerar. Ska bli regn imorgon...
IMG_20200430_175729_1.jpg
IMG_20200430_175729_1.jpg (92.26 KiB) Visad 910 gånger
Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

#1377357
Registreringsbesiktat bilen med Polestaroptimeringen som förste ägaren gjorde för 5 år sedan.
Samt bytt till 20" sommarhjul.
Nu återstår att göra en vanlig kontrollbesiktning.
  • 1
  • 1305
  • 1306
  • 1307
  • 1308
  • 1309
  • 1852
EGR kylare 2,0 D

Har rengjort egr kylaren och ventilen på min[…]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]