Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bil: S80 2007, motor B5254T6, växellåda AWTF-80 SC. BSR steg 1.

Har en mysko felkod (avläst via BSR PPC 3) som jag skulle behöva ha litet hjälp att tyda. Kan inte se några symptom alls av detta. Provar att nolla felkoderna för att se om den återuppstår men all input välkommen!

CEM - CENTRAL ELECTRONIC MODULE (GGD)
0x912B07 Rattmodul

Tidigare fel som precis åtgärdats idag (byte bränsletryckssensor på fuel rail) - där fanns absolut tydliga symptom också i form av att motorn plötsligt tappade all kraft under några sekunder för att sedan komma tillbaka. Detta problem är nu borta liksom felkoden efter byte av den sensorn, detta efter indikation av felkoden: ECM BOSCH ME9 - ENGINE CONTROL MODULE, ME9 (GGD) 0x019300 Bränsleskena tryckgivare hög ingång.

Det jag vill ha sagt med detta är att diagnosutrustningen vanligtvis inte pratar i nattmössan så det vore värdefullt att få litet information om denna felkod, möjliga orsaker och ev svårupptäckta symptom etc. Ratten känns som en rätt viktig sak att allt funkar som det ska inte minst med krockkudde etc - jag vet inte vad denna ”Rattmodul” kan tänkas ha för uppgifter men alla styrknappar till ljudanläggning och farthållare tycks funka normalt i alla fall, tuta blinkers osv funkar som vanligt.
Det är inte rullkontakten det syftar på som överför allt från ratt till bilen och även har vinkelsensor som DSTC är beroende av? Den kan ge upp och i vissa fall kan det tillfälligt hjälpa att blåsa rent den med tryckluft för att förlänga dess livsspann ett tag. När mig gav upp så var det endast vinkelsensorn som ballade ur och knasade till DSTC/ABS service meddelande. Resten fungerade som vanlig även efter felet uppkom, givetvis då minus ABS och DSTC relaterade saker som styrs av vinkelsensorn som tappat fokus.
Tack ER för input! Försökt googla den där felkoden men det finns inget att hitta - kanske en BSR-specifik kod men den har i alla fall med "rattmodulen" att göra dvs Steering Wheel Module (SWM). Felkoderna kunde gott anges på engelska av BSR´s diagnosutrustning det skulle underlätta...

Efter att jag nollat felkoderna och kört vid några tillfällen efter bytet av bränsletryckssensorn så sätts inte denna SWM-relaterade felkoden längre, kanske bara var något tillfälligt då (och inga som helst symptom som sagt, allt funkar inkl antispinn / DSC osv).

Bytet av bränsletryckssensorn innebar frånkoppling av batteri så det sattes några felkoder på fönsterhissarna nu vid senaste avläsningen:
  • PDM - PASSENGER DOOR MODULE
    warning 0x918F00 Höger framruta
    warning 0x919100 Höger bakruta
Jag trodde jag kalibrerat/återställt dessa system via att hissa upp - vänta en sek - hissa upp igen - vänta en sek, på samtliga rutor men det kanske får upprepas igen då. Annars inga felkoder alls.

Men jag ska ha koll på detta med DSTC så det funkar som det ska, det är ett system som motioneras en del även sommartid vid bestämda omkörningar där drivhjulen tenderar att spinna loss och hejdas av just DSTC.
___
PS: Fick just en idé. Att testa DSTC-systemet via litet provocerande acceleration och se om den här felkoden sätts i sb med detta. Tycker det är rätt mycket "torque steering" när man drar på rejält och det är möjligt att DSTC inte funkar riktigt 100%. Återkommer om resultat.
Jag testade DSTC-systemet idag litet lätt. Höll 70 km/h på en lämplig folktom raksträcka, gasade på litet så att drivhjulen började spinna loss. Jämn och kursstabil acceleration där drivkraften hölls på gränsen till att spinna loss hela tiden medan den där antispinn-lampan blinkade, avbröt vid ca 100 km/h dvs efter några sekunder. Det var ingen fullständig test eftersom det var väldigt enkla körförhållanden med likartat grepp på båda drivhjulen men systemet fick i alla fall motioneras litet.

Gjorde en ny felkodsavläsning därefter (med BSR PPC 3): inga nya felkoder bara det där om de högra sidorutorna (som i själva verket funkar precis som de ska efter kalibreringen). Möjligt att det krävs mer provocerande körning för att ev SWM-fel ska uppenbara sig men då får jag återkomma - felet eller vad det var tycks inte finnas kvar.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]