NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
Kan vara generatorn, eller spännrullen. Spela in ljudet och låt någon varva upp motorn samtidigt. Hörs ljudet högre och ökar i frekvens när du varvar är det troligen generatorn, speciellt om det är ett vinande ljud typ det man kunde råka ut för med gamla bilstereos som var dåligt jordade. Prova även mäta laddningsspänningen över batteriet.

EDIT: Prova att slå av av ACn , försvinner ljudet då så är det nåt med magnetkopplingen, eller annat i ACn.
Användarvisningsbild
av Emilsven
Jag ska kolla när jag kommer hem och kika laddspänningen. Tack för tipsen
Vad ska laddspänningen vara på ett ungefär? 14.4?
av dieselputte
Ja, det brukar ligga runt 14,3-14,7 , det varierar lite. Spela som sagt in ljudet på nytt samtidigt som någon gasar. Är det samma vinande ljud som äldre bilstereos är det nån/flera dioder som pajat i generatorn. Det går att fixa själv, finns videos på Youtube.
Användarvisningsbild
av Emilsven
dieselputte skrev: tor 30 apr 2020, 15:52 Ja, det brukar ligga runt 14,3-14,7 , det varierar lite. Spela som sagt in ljudet på nytt samtidigt som någon gasar. Är det samma vinande ljud som äldre bilstereos är det nån/flera dioder som pajat i generatorn. Det går att fixa själv, finns videos på Youtube.
Det känns faktiskt som att det har varit ett vinande ljud vid gaspådrag sen igår. Filmar när jag kommer hem!
Användarvisningsbild
av Emilsven
dieselputte skrev: tor 30 apr 2020, 15:52 Ja, det brukar ligga runt 14,3-14,7 , det varierar lite. Spela som sagt in ljudet på nytt samtidigt som någon gasar. Är det samma vinande ljud som äldre bilstereos är det nån/flera dioder som pajat i generatorn. Det går att fixa själv, finns videos på Youtube.
Hej!

Här kommer två filmer till, en inifrån kupen när jag gasar och en i vid motorn. Man hör tydligt vid gaspådrag på den när man är nära motorn.

https://drive.google.com/open?id=1AFrUY ... rBOwQFfirU
https://drive.google.com/open?id=1AHr-4 ... Io9ny_LOa6

Det känns inte som att ljudet stiger i frekvens utan snarare försvinner efter runt 1500 varv. Ända tillfället man märker av ljudet är ju i princip vid rödljus och precis när man ska accelerera på ettan och tvåan. Känns som att spännrullen borde bytas.

Ska jag testa att spreja på remsprey till en början?
Användarvisningsbild
av Emilsven
dieselputte skrev: tor 30 apr 2020, 14:36 Kan vara generatorn, eller spännrullen. Spela in ljudet och låt någon varva upp motorn samtidigt. Hörs ljudet högre och ökar i frekvens när du varvar är det troligen generatorn, speciellt om det är ett vinande ljud typ det man kunde råka ut för med gamla bilstereos som var dåligt jordade. Prova även mäta laddningsspänningen över batteriet.

EDIT: Prova att slå av av ACn , försvinner ljudet då så är det nåt med magnetkopplingen, eller annat i ACn.
Sådär, nu har jag mätt laddspänningen och den ligger stadigt på runt 14.7. Jag har även tagit en mejsel och fört den mot spännaren och generatorn men inte hittat missljudet genom den. Jag har även sprejat lite på remmen med vatten utan resultat. Lite trött på att bilen låter som en symaskin när den ska iväg.

Värt att notera är att ljudet inte alls finns när motorn är kall, utan man måste köra den en stund för att ljudet ska uppenbara sig. Känns även som att ljudet kommer längre bak på motorn än generatorn och spännaren.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Lager i något av spännhjulen till multiremmen?
Fick byta detta på min V50 D2 MY11 jag hade tidigare, vill minnas att det var runt 15.000 mil ( jag hade bilen från 0 till 20.000 mil.)
Användarvisningsbild
av Emilsven
fjohan82 skrev: fre 01 maj 2020, 11:53 Lager i något av spännhjulen till multiremmen?
Fick byta detta på min V50 D2 MY11 jag hade tidigare, vill minnas att det var runt 15.000 mil ( jag hade bilen från 0 till 20.000 mil.)
Det låter ju onekligen som ett lager som tjorvar. Känns bara som att ljudet kommer såpass långt bakifrån men de kan ju fortplanta sig lite hur som. Bytte du hela spännaren eller bara hjulet på din?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det kommer jag knappt ihåg, men jag tror att det byttes komplett.
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]