Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Haeggstroem
Hej,

Upptäckte idag, efter ett kraftigare regn under natten, att det läckt in vatten på passagerarsidan i min -15 V60. Upptäckte det då jag backade ut från parkeringen och såg i ögonvrån att det rann vatten ut på gummimattan. Vid närmare undersökning så är det vatten både på gummimattan och golvmattan under och det verkade ha runnit från gummilisten på tröskeln där gummilisten möter plastlisten om ni förstår vad jag menar. Det var blött mellan gummilist och plastlist och följde man gummilisten upp mot a-stolpen så var det lite blött hela vägen vilket tyder på att vattnet kommit längs stolpen. Dörren har varit ordentligt stängd och jag kunde inte hitta några uppenbara fel på lister kring dörren.

Så vad tror ni det kan komma ifrån? Har läst om vindrutor som släpper i överkant och igensatt avrinning från vindrutan som möjliga orsaker. Tänkte kolla här om någon vart med om samma och lyckats lösa det innan jag rullar iväg till verkstad. Ska kolla avrinningen imorgon då det är något man fort gör själv.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Taklucka? Kolla dess dränering...
Användarvisningsbild
av MartinS
Kolla vindrutan, tryck på den inifrån i överkant och se om den flexar. Det skall va helt stumt.
av Haeggstroem
Har nu kollat dräneringen till vindrutan och den var ju inte det minsta igensatt. Har tryckt på rutan inifrån men inte sett någon märkbar rörelse. Försökte återskapa läckan genom att hälla vatten ovanpå och längs sidan av rutan men såg inget vatten i bilen. Så antar jag får avvakta till nästa gång det regnar och se om det händer igen och isf åker in med bilfan. Så länge tänkte jag försöka lyfta på mattan så man kan torka där under, någon som vet av en instruktion på hur man går till väga för att få bort lister osv?
av dieselputte
Skulle dammsuga bilen och upptäckte då att golvmattan vid höger bakdörr var full med vatten :-( . (V60 MY 2018) , kollade att alla fönster var stängda , tur man har Select garanti, provat spola med trädgårdsslangen men kan inte se nåt invändigt.

Verkar inte vara så många fall när man kollar med sökfunktionen, trist, någon som har förslag på vad det brukar vara?

Vår gamla V50 har inte läckt in en droppe sen 2007 och står ute i det fria jämt.

(Har även upptäckt knatter i höger drivknut när man svänger och gasar, bilen har bara gått 2800mil, D3 automat, dåligt....)

EDIT: Kan tillägga att det är vatten under mattorna både fram och bak på vänster sida också, va less man blir. Framför höger framstol verkar det dock vara torrt. Bilen står lite lätt lutande uppåt med fronten in mot villan på vår infart

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]