Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:
MartinS skrev:
Lövet skrev:Sen att de försökte sig på ett trafiksäkerhetsargument som skäl i pressen var ju bara patetiskt och kanske den sämsta PR-insats jag sett senaste åren...
Vad var det som var dåligt med den PR-insatsen? Jag ser absolut att detta bidrar till sparade liv och kommer det även en kostnadsbesparing med det (vilken jag tror är ganska marginell) så är det väl bara bra.
Det sparar inte ett enda liv att spärra en bil i 180km/h. Då borde spärren suttit vid 70 km/h.
Jag burkar säga "Jag respekterar din rätt att ha fel."
;)
Hur många personer omkommer årligen i Sverige orsakat av bil som framförts i hastighet som överstiger 180 km/h?
Camel skrev:Hur många personer omkommer årligen i Sverige orsakat av bil som framförts i hastighet som överstiger 180 km/h?
Dessutom - hur många av dessa extremt få höghastighetsolyckor hade undvikits av en spärr ner till 180 km/h från säg 220-230 som är normal toppfart?
Den siffran har nog ingen av oss.
Men nog blir det skillnad på reaktionsförmåga. I 180km/h närmar man sig andra bilar som håller 110-120km/h i 60-70km/h. Kör man 220km/h närmar man sig andra i 100-110km/h.
Jämför det med vilken skillnad det ändå känns att köra i 60-70 mot 110km/h.

Undrar om det finns nån liknande statistik.. Kan kanske vara svårt att utreda i vissa fall. Hade varit intressant att veta.
Jag skulle tro att absolut majoritet av olyckorna som inträffar pga. hög(över 180km/h) hastighet är singelolyckor, personer som helt enkelt inte klarat av att hålla bilen på vägen i dom hastigheterna t ex.
Och det må låta kallt, men i dom fallen anser jag att dom får skylla sig själva.... Det var ett medvetet val dom gjorde.

Vore som sagt rätt intressant att se någon statistik över det dock.
Så vad spelar detta för roll, det är olagligt att någonstans i här köra så pass fort och det är tillåtet på väldigt få platser så om man opponerar sig mot detta är det väl bara att skicka tillbaka körkortet och skita i det och pynta några slantar för att få det bortprogrammerat för ni vet ju bättre än de som jobbar med det. Det här är bara början, snart kommer det mer ändå och detta blir snart då bara en parantes vilket det resan är för de flesta...

Dessutom hur gör ni i arbetslivet, vet ni bättre där med och struntar totalt i uppsatta gränser som de som faktiskt bestämmer vad och hur ni ska göra saker på arbetsplatsen? ;-)
Det bästa Volvo kunde ha gjort vore väl att spärra fordonen vid varje lands maxhastighet?
120 i Sverige, 160 i Förenade Arabemiraten, 350 i Tyskland...
Micce1980 skrev:Dessutom hur gör ni i arbetslivet, vet ni bättre där med och struntar totalt i uppsatta gränser som de som faktiskt bestämmer vad och hur ni ska göra saker på arbetsplatsen? ;-)
På samma sätt som att jag inte är fastbunden i arbetsplatsen så föredrar jag att styra själv hur jag jobbar. Även om jag "måste" jobba så är det inte med tvång jag gör det.
Lövet skrev:
Micce1980 skrev:Dessutom hur gör ni i arbetslivet, vet ni bättre där med och struntar totalt i uppsatta gränser som de som faktiskt bestämmer vad och hur ni ska göra saker på arbetsplatsen? ;-)
På samma sätt som att jag inte är fastbunden i arbetsplatsen så föredrar jag att styra själv hur jag jobbar. Även om jag "måste" jobba så är det inte med tvång jag gör det.
Jo..... ;-) Men, du får ju hålla dig inom tillåtna ramar där, både uppsatta samt inom vad nu lagen anger. Du sitter väl inte och pysslar med saker där då och då som kan ge fängelse ;-)

Mja, jag förstår inte men det har du säkert redan räknat ut ;-)
Micce1980 skrev:Jo..... ;-) Men, du får ju hålla dig inom tillåtna ramar, där både uppsatta samt inom vad nu lagen anger. Du sitter väl inte och pysslar med saker där då och då som kan ge fängelse ;-)
Jag håller mig givetvis inom det jag får och ska. Skillnaden är att jag inte tvingas till det mekaniskt. Jag kan göra fel, om jag vill, och det är viktigt för mig.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 31

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]