Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Man kommer behöva blåsa innan man kan starta.

Kör man över tillåtet kommer det tjuta satan i kupen och gaspedalen vibrerar och pressar emot stenhårt.

Tex https://www.sae.org/news/2019/04/eu-to- ... assistance
https://www.bytbil.com/nyheter/okanda-e ... ilar-27489

Vi får se vad som kommer näst, kilometerskatt, pinka på en sensor som kollar droger osv..

Lite originellt i biiar som Lamborgini, Porche, Ferrari, Königsegg.... att volvo är spärrad till 180 kommer inte betyda så mycket längre.
Jag ser absolut ingenting negativt med krav på alkolås om det blir så.
VolvoB20 skrev: tis 28 apr 2020, 15:33 Lite originellt i biiar som Lamborgini, Porche, Ferrari, Königsegg.... att volvo är spärrad till 180 kommer inte betyda så mycket längre.
Det kanske borde vara läge att investera i någon av ovanstående bilar. De utan hastighetsspärr lär ju stiga i värde :-)

Jag vet att det är fel att köra för fort. Med det sagt kan jag säga att det enda som kommer få mig att köpa en bil som automatiskt sänker farten till skyltad hastighet, det är om gamla bilar utan systemet förbjuds.

Lite tråkigt att min V90CC från i vintras kanske blir den sista nya bilen jag köper :-(
batmac skrev: tis 28 apr 2020, 19:38 Jag ser absolut ingenting negativt med krav på alkolås om det blir så.
Finns ju massor med negativt....

Det som gör mig itrriterad att jag är så trött på att jag ska behöva betala massor och få ett mycket krångligare liv för att det är en massa svin och idioter där ute som inte kan sköta sig. Min alkohkonsumption är i pricip noll, i min värld finns inte att man skulle sätta sig bakom ratten med alkohol i kroppen.

Nu kommer man tvingas betala många tusen kr för ett alkhollås i nya bilen, som dessutom kommer strula, behöva service och annat skit och man måste hålla på och blåsa i varje gång man ska starta bilen, detta trots att man inte använder alkohol själv. Dessutom brukar låsen strula när det är mycket minusgrader och bilen inte står med kupevärmare. Fukten i utandningsluften fryser.

Hur funkar det när man kör runt i EU, varje land har ju olika promillegränser. Ska bilarna programeras om när man byter land?

Dessutom, det är ju inte bara med alkohol folk missköter sig med.

Stockholmarna röker nästan 1,8 miljoner doser cannabis, snortar 33 670 linor kokain och tar över 451 000 doser amfetamin på en vecka.

Man kommer ju ändå att möta alkoholister i bilar äldre än 2022, och alla knarkarna möter man ju också. Ska man ha en urinprovssensor med tiden också så man pissar i en tratt vid dörrhantaget som kollar så man inte har droger i blodet.

Man önskar ju folk kunde sköta sig i stället.
Jag ser också problem/krångel/kalibreringar och höga kostnader med alkolås som standard.

Och pundarna som ju är värst kommer dom inte åt.
Rika brats kan alltså fortfarande ta sin nya pappabetalda bil fullt påtänd och blåsa rätt in i vad/vemsomhelst även 2023. Fast kanske "bara" 179km/h då...

Förberedd för alkolås är väl bra. Då är det ju enklare att montera för dom som inte kan ge fan i flaskan. Om dom inte börjar punda istället då...
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]