Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
yrrol3 skrev:Önskar en 14-16 årsmodell, som går tyst och med 8stegs låda. Antingen en V70 eller fwd XC70. Och backkamera. Ingen sportmodell. Inställd på att byta till laminerade rutor i dörrarna själv.
Om du är ute efter bekymmersfrihet hade jag vänt på det där och gått på femman istället, dvs AWD och 6-vxl. VEA imponerar inte i driftssäkerhet. Balansaxlar, EGR, partikelfilter, oljeförbrukning viewtopic.php?f=56&t=153264
Laminerade rutor kräver mer än rutorna att byta men det kanske du är med på
av William85
Laminerade rutor är inte sååå ovanligt det är bara det att det ofta glöms i annonser. Jag ville också ha det när jag köpte min XC70 och har för mig det ingick i ”Lastpaket”, där även elbaklucka och fabrikstonade rutor ingick så dessa egenskaper kan vara en indikation att bilen har laminerade rutor men självklart måste det dubbelkollas då tillbehören säkert kunde beställas var för sig också. Classic har tex elbaklucka som standard.

Man kan ju fråga säljaren om rutorna har ”Hammarsymbol” annars syns det tydligt om man hissar ner rutorna att det är dubbla rutor. Själv sökte jag auktionsbilar och för att kunna sålla så kunde man ( iaf då ) lägga till bilen i Min Volvo genom att ta chassinumret från transportstyrelsen och på sätt se byggspecen och ibland servicehistoriken.

Backkamera är nog lite ovanligare men den går att eftermontera.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har vågat köpa två XC70. Fast båda är med 2,4 liters dieselfemma. En motor som verkar pålitlig så länge kamremmen inte ryker av.
Sexväxlade lådor har de förstås. Byter olja i dem gör jag, men på eget initiativ. Båda har dessutom AWD. Vad skulle jag annars med en XC70 till?
Den ena har backkamera, men den eftermonterades i verkstaden även när den beställdes till ny bil.
Användarvisningsbild
av pang58
Har haft min XC70 D4 AWD -15 i ett år nu. Köpte den till hyfsat pris med tanke på kommande kamremsbyte. Hade gått ca 16200 mil. Det enda jag lagt på den är stora servicen Och nya däck. Går klockrent och är supernöjd. Nybesiktigad med blankt papper. Skulle inte vilja ha en annan bil.
Ang. problem med motorerna i D4 handlar det om VEA-motorn, den slipper du med AWD. Är 187 lång och har inga problem med utrymmet. Sitter som en kung.
av yrrol3
D5 då blir det mer skatt, utesluten ur miljöpartistyrda delar i storstäder, men ni tror D5 är mer driftsäker så att man vinner på det i slutändan?
Och som kortfärd till jobbet, och långfärdsmotorvägåkare på semestern, att man inte lider av färre växlar och tung AWD?

(komfort, tillbehör, ekonomi är prio. Inte effekt.)( XC70 ser coola ut och som jag tolkat texterna är den tystare än v70, annars hade jag sett på v70.
av berrabus
yrrol3 skrev:D5 då blir det mer skatt, utesluten ur miljöpartistyrda delar i storstäder, men ni tror D5 är mer driftsäker så att man vinner på det i slutändan?
Och som kortfärd till jobbet, och långfärdsmotorvägåkare på semestern, att man inte lider av färre växlar och tung AWD?

(komfort, tillbehör, ekonomi är prio. Inte effekt.)( XC70 ser coola ut och som jag tolkat texterna är den tystare än v70, annars hade jag sett på v70.
D5 o D4 är ju samma motor om du skall ha AWD.
Euro6 är det på båda om det gäller 2016 årsmodell och skatten är nog även den lika
Användarvisningsbild
av apersson850
Huruvida man har någon nytta av AWD eller ej beror förstås helt på var man kör. Jag som ofta behöver dra släp/husvagn på åkrar och liknande har hur mycket nytta som helst av AWD. Jag har väntat på traktorer och hjullastare hur många gånger som helst före AWD, men aldrig sen jag skaffade fyrhjulsdrift. Vikten av AWD ser jag som minimal i förhållande till den nytta jag har av den.
Antalet växlar är desamma, men utväxlingen skiljer lite på vår 2012 och 2016. Vid 2000 r/min för den från 2012 107 km/h, den från 2016 115 km/h.

Men åttaväxlade går ner till lägre varvtal. De jag har kört har haft sjuan som motsvarande min högsta växel, så den åttonde har varit ett slags överväxel ovanför min högsta växel. För övrigt har de varit tätare stegade. Så det är alltså inte så att de har två växlar ovanför de sex i den äldre lådan.
av yrrol3
Jag vill tacka er för tålamodet med mina funderingar.
Visste inte att 2016 awd d4 var en omgjord d5.
Trodde AWD var konstant men läste nu att den bara driver på alla 4 vid behov, eller vid däckslitage. Vilket låter toppen (undantag när allt går sönder pga däckslitage)

Vad jag förstår så är det först 2015 som dom har Haldex 5 där dom rättat till lite fel?

Hittat en XC70 D5 ifrån 2014 och då blir jag nu lite skeptisk för Haldexen. Ifall man får en tidig gen5 med brister, eller gen4.
-Vad kan ni berätta mer om den biten?
-----
Att skatten är 2000kr mer per år för en "gammal" euro5 D5 är väl inte katastrof. Fast tror ni politikerna kommer öka bestraffningen mot euro5?
Användarvisningsbild
av apersson850
Den femcylindriga dieseln med 2,4 liters slagvolym har funnits som D3, D4 och D5. Dessutom har det funnits tvåliters femmor också, i de lite lägre effektklasserna. Under beteckningen "D5" har det funnits motorer i området 175-230 hk.
I grunden samma motorblock, men med olika programvaror, motorstyrsystem och (i vissa fall) överladdningskomponenter.
I V70/XC70 kom aldrig AWD-versionerna med något annat än dessa femcylindriga dieslar. Ja, tidigare fanns fem- och sexcylindriga bensinare också, beroende på marknad.
Däremot finns framhjulsdrivna av de sista modellerna i 70-serien med fyrcylindrig VEA-motor.

Fram till och med 2012 använde Volvo Haldexkoppling generation 4. Det är den bästa kopplingen som de gjort, med ackumulator, oljefilter och hyfsad oljemängd. Snabb som en kobra i reaktionerna. Från 2013 infördes den förenklade/kostnadsreducerade generation 5, utan ackumulator, sämre filter, mindre oljemängd och färre lameller. Långsammare på att dra till bakhjulsdriften, så i de första bilarna drev den mycket sämre. Det har de nu fixat med en mjukvara som sätter an kopplingen mycket oftare än vad den snabbare generation 4 behöver göra, men det ökar slitaget på kopplingen.

Haldex påverkas inte av däckslitage. Styrenheten mäter upp däckslitaget varje gång du börjar köra, och betraktar sedan det som normaltillståndet. Den kopplar in fyrhjulsdriften om den märker avvikelser från detta (det slirar) och när den misstänker att det finns risk för att det ska slira (start från stillastående, kraftig acceleration etc.)
av yrrol3
apersson850 skrev: mån 27 apr 2020, 22:31 [...]Fram till och med 2012 använde Volvo Haldexkoppling generation 4. Det är den bästa kopplingen som de gjort, med ackumulator, oljefilter och hyfsad oljemängd. Snabb som en kobra i reaktionerna. Från 2013 infördes den förenklade/kostnadsreducerade generation 5, utan ackumulator, sämre filter, mindre oljemängd och färre lameller. Långsammare på att dra till bakhjulsdriften, så i de första bilarna drev den mycket sämre. Det har de nu fixat med en mjukvara som sätter an kopplingen mycket oftare än vad den snabbare generation 4 behöver göra, men det ökar slitaget på kopplingen.

Haldex påverkas inte av däckslitage. Styrenheten mäter upp däckslitaget varje gång du börjar köra, och betraktar sedan det som normaltillståndet. Den kopplar in fyrhjulsdriften om den märker avvikelser från detta (det slirar) och när den misstänker att det finns risk för att det ska slira (start från stillastående, kraftig acceleration etc.)
Okej så jag behöver inte ha ångest för att köpa en 2014 jämfört med 2015, 2016 för det är samma delar och samma mjukvaror ändå?

Inget annat som förändras MY15-16 som gör så man bör överväga dessa mer?
Väger mellan en MY14 med mer utrustning och färre mil, och en 16 med det motsatta.

Nu till nästa problem. Tog av rem igen och no[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!