Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Största besparingen man kan göra på bilkostnaden är väl att göra service och reparationer själv. Men det är idag få förunnat att kunna göra det. Skifta däck och byta olja och oljefilter klarar väl dom flesta. Tändstift, övriga filter och bromsar kräver lite mer men är inte så svårt att lära sig (byta klossar och rengöra, smörja och sådant). Men bakbromsarna på nyare modeller med "inbyggd" handbroms är inte alltid så roliga när det börjar krångla. Kamrem, då är vi inne på ordentligt kunnande när det gäller bilar på -00-talet och frammåt. Man kommer undan bra långt med enklare service arbeten. Jag har t.ex en handpump till en inombords båtmotor när jag byter olja på mina bilar, och kommer dessutom åt oljefiltret från motorrummet så jag begöver inte "alls "krypa under" bilen vid den årliga servicen.
lennarte skrev: mån 27 apr 2020, 15:01 Största besparingen man kan göra på bilkostnaden är väl att göra service och reparationer själv. Men det är idag få förunnat att kunna göra det. Skifta däck och byta olja och oljefilter klarar väl dom flesta. Tändstift, övriga filter och bromsar kräver lite mer men är inte så svårt att lära sig (byta klossar och rengöra, smörja och sådant). Men bakbromsarna på nyare modeller med "inbyggd" handbroms är inte alltid så roliga när det börjar krångla. Kamrem, då är vi inne på ordentligt kunnande när det gäller bilar på -00-talet och frammåt. Man kommer undan bra långt med enklare service arbeten. Jag har t.ex en handpump till en inombords båtmotor när jag byter olja på mina bilar, och kommer dessutom åt oljefiltret från motorrummet så jag begöver inte "alls "krypa under" bilen vid den årliga servicen.
Ja, det har du rätt i.. Jag känner ett flertal kompisar som arbetar som mekaniker, så visa grejer borde de kunna hjälpa till med.
En begagnad bil är alltid grisen i säcken köp. Ibland har man tur och får världens mest reliabla bil, ibland har man otur och får en bil som rasar i småbitar på vägen hem.

Miltal är tämligen ointressant på bilar med några år på nacken, om något så är mindre miltal(<20k) sämre då mycket slitagedelar troligen inte bytts och troligen kommer behövas bytas inom relativt snar framtid.
Visst finns det lite fördelar med mindre miltal, såsom rost och slitage på inredning. Men även det varierar ju enormt från bil till bil. Har sett bilar som gått över 50k som är i finare skick både in och utvändigt än en som gått under 20k.
Personligen anser jag jag ~22-25k mil på mätaren är ett lagom miltal på en äldre bil. I regel är mycket slitagedelar bytta vid det laget, och saltet har inte ätit plåten allt för mycket. Men som sagt, det varierar enormt från bil till bil....

Att serva och laga så mycket som möjligt själv sparar man herrejösses-mycket pengar på, det gäller alla bilar nya som gamla.
Det finns gott om köpråd för just V70N.

Köp 2004 eller nyare. Dom har de största barnsjukdomarna åtgärdade.
Strunta i milen, och se till exemplaret.
Dessa bilar är för gamla för att vara bättre med få mil. Tiden käkar ifatt vid 10år eller så.
Dom går dessutom +50.000mil om dom servas och undehålls någorlunda.
Min egen V70N 2005 140hk bensin närmar sig 37.000mil och jag kör 8mil/arbetsdag. Ca 0.73lit/mil efter mindre länsväg i backiga Dalarna.

Ska du ha oddsen för problemfritt ägande med dig, så ska du köpa så enkel bil som möjligt.
Ju mindre prylar, desto färre möjliga felkällor, du vet.
Välskött med bensin sugmotor, med manuell låda är dom med störst chans till problemfritt ägande. Men lite problem får man räkna med oavsett bil.

Undvik därför turbo. Inte för att dom direkt är dåliga, men dyrare att köpa,serva,äga, och laga.
Roligare? Ja.

Diesel kan du glömma med dom milen.
Dom är dyrare i inköp och ohemult svindyr i skatt.
Dom med partikelfilter är "bara svindyra "i skatt.
Ofta gått långt och omhändertagna sådär, (rent generellt)

Är bilen sänkt, stylad, eller modifierad = ignorera den. Då har pengarna ofta lagts på fälgar eller dyl istället för nödvändig service/reparation.
(Generellt)
MickeM skrev:Är bilen sänkt, stylad, eller modifierad = ignorera den. Då har pengarna ofta lagts på fälgar eller dyl istället för nödvändig service/reparation.
(Generellt)
Ja, just det, bra poäng.
Visst finns det finfina bilar som är sänkta, stylade och modifierade, men då pratar vi helt andra prisklasser jämnfört med motsvarande orginalbil. :-)
V70n är en utmärkt bil, kvalitetsmässigt bättre än efterföljaren som kom 08,bla. betydligt bättre rostskydd (inga Ford konstruktioner) Som nämnnts tidigare, välj 04 och nyare. Kopplingsras är hyffsat dyrt om man ej mekar själv, brukar komma nån gång mellan tjugo och trettiotusen mil.
MickeM skrev: mån 27 apr 2020, 18:37 Det finns gott om köpråd för just V70N.

Köp 2004 eller nyare. Dom har de största barnsjukdomarna åtgärdade.
Strunta i milen, och se till exemplaret.
Dessa bilar är för gamla för att vara bättre med få mil. Tiden käkar ifatt vid 10år eller så.
Dom går dessutom +50.000mil om dom servas och undehålls någorlunda.
Min egen V70N 2005 140hk bensin närmar sig 37.000mil och jag kör 8mil/arbetsdag. Ca 0.73lit/mil efter mindre länsväg i backiga Dalarna.

Ska du ha oddsen för problemfritt ägande med dig, så ska du köpa så enkel bil som möjligt.
Ju mindre prylar, desto färre möjliga felkällor, du vet.
Välskött med bensin sugmotor, med manuell låda är dom med störst chans till problemfritt ägande. Men lite problem får man räkna med oavsett bil.

Undvik därför turbo. Inte för att dom direkt är dåliga, men dyrare att köpa,serva,äga, och laga.
Roligare? Ja.

Diesel kan du glömma med dom milen.
Dom är dyrare i inköp och ohemult svindyr i skatt.
Dom med partikelfilter är "bara svindyra "i skatt.
Ofta gått långt och omhändertagna sådär, (rent generellt)

Är bilen sänkt, stylad, eller modifierad = ignorera den. Då har pengarna ofta lagts på fälgar eller dyl istället för nödvändig service/reparation.
(Generellt)
Tack för utförligt svar. Anser du att en Volvo V70N (04 eller nyare) kommer att bli billigare i längden än att skaffa en Skoda Fabia 2015 med 5000 mil på mätaren för 100 000:-? Jag tänker i såna fall gå in med 20% kontantinsats och delbetala 80 000:- i 70 månader med 1,55% i ränta.. det blir ca 1600kr/mån inkl försäkring. Bränsleförbrukning = 0,7l/milen
En Volvo drar ca 1l/milen, har en väldigt hög årsskatt plus att den antagligen måste repareras oftare än en Fabia med 5000 mil på mätaren?

Jag tänker skaffa en automat bil pga tjejen ska övningsköra detta.
Stylade och sänkta bilar behöver inte betyda något negativt alls. Många som är entusiastiska sköter sin bil och vill göra den lite mer personlig. Min jobbarkompis köpte nyligen en V70 2.5T- 03 med 18000 mil på mätaren. Förra ägaren var 70 år och hade skött bilen utmärkt och kostat på service mm.
Vilken som blir billigast går bara att ge shablonsvar på.
Dvs räkna skatt, försäkring, förväntad bränslekostnad/mil, och förväntad värdeminskning på båda och se.

Service (olja/filter) är ju tämligen lika oavsett bil.
Kamremsbyte osv skiljer en hel del, men inträffar sällan. Dock ska man veta NÄR så man har det i budget om det är nära förestående.

Vilken av bilarna går sönder, och vad? = Vem vet?
Vilket är rätt för dig? Det vet bara DU!
Det är ALLTID en chansning.

Men risken är ju också kopplad till priset.
Du kan ju inte förlora mer än du gett för bilen.
(Även om det i vissa fall med billig bil kan vara värt att laga för mer än inköpspriset)

Principen:
En 15.000kr bil som rasar kapitalt med estimerad repnota på 45000kr kostade just 15.000kr. För den bilen skrotar man.
Undantag: En rep på ca 16-17.000kr kan vara idé, beroende på vad som hänt och övrigt skick.
En 100.000kr bil som pajar för 45.000kr "måste" man ju laga, oavsett vad som hänt.

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]